KPN-storing loopt al dagen en breidt zich uit - UPDATE3
Klanten van telecom- en internetaanbieder KPN lijden al dagen aan een storing, die voor sommige klanten nu pas optreedt. De storingspagina van KPN zelf geeft aan dat de netwerkstoring maandagavond (21 augustus) is begonnen, maar er blijken naderhand nog klanten te worden getroffen. Ook dochtermerk XS4ALL wordt geraakt.
De website van KPN geeft na invoer van postcodes in Amsterdam aan dat er sprake is van een storing. Deze is op 21 augustus om 21:35 begonnen. Diezelfde servicepagina geeft een (verwachte) eindtijd voor de netwerkuitval: 24 augustus 2023 om 13:35 uur. Voor sommige KPN- en XS4ALL-klanten is er pas sinds donderdagochtend (24 augustus) sprake van een verbroken internetverbinding.
Onder de radar?
Ondertussen vermeldt de webcare van KPN op social network X (voorheen Twitter) niets over deze langlopende storing. Ook het storingsaccount van XS4ALL heeft geen berichten geplaatst hierover en hetzelfde geldt voor het algemene account van de overgenomen en opgeslokte internetprovider. Storingsmonitor AlleStoringen (van internetsnelheidsmeter Ookla) geeft aan dat er wel veel gebruikersmeldingen zijn over mogelijke problemen bij XS4ALL. Daarbij staat Amsterdam duidelijk op de kaart (heatmap) van meldingen.
De telefonische helpdesk van KPN kan slechts de storing bevestigen, inclusief de startdatum van 21 augustus. XS4ALL-klanten worden voor verdere vragen doorverbonden naar de wachtrij van de ooit onafhankelijke internetaanbieder. Terwijl XS4ALL is geïntegreerd en een merk van KPN is geworden, heeft het nog wel een eigen helpdesk. Die kan echter ook alleen de storing bevestigen, plus de datums en tijden voor begin en verwacht eind. Mogelijk dat er voor het oplossen van de storing nog 'aangrenzende' wijkcentrales worden beroerd, wat de schijnbare uitbreiding van de storing kan verklaren.
Vragen
De woordvoering van KPN kon niet gelijk reageren op vragen van AG Connect, maar neemt nog contact op over deze storing die al dagen loopt en zich lijkt uit te breiden.
Update:
Inmiddels heeft KPN op zijn storingspagina de verwachte eindtijd voor deze langlopende storing bijgewerkt: naar 17:35 uur vandaag.
Update 2:
De woordvoering van KPN heeft nog uitgebreide antwoorden gegeven op de vragen van AG Connect. De storing sinds maandagavond ligt aan een probleem met een koperkabel, die naar een straatkast loopt waar huishoudens dan verbinding mee hebben. Dit probleem raakt 22 klanten, vertelt de woordvoerster. Alle klanten die ook mobiel internet via KPN hebben, hebben van de aanbieder een databundel van 100GB gekregen, "zodat ze gewoon door kunnen".
Sinds vanmorgen is er echter ook sprake van een stroomstoring, in Amsterdam Zuidoost. Die raakt ook het postcodegebied waarin de straatkast staat waar de koperkabel met storing op uitkomt. Terwijl aannemers voor KPN nu zijn begonnen met reparatie van die koperkabel, is de stroomstoring nog lopende. Het is dus mogelijk dat de internetstoring nog voortduurt als de KPN-infrastructuur weer gerepareerd is.
Update 3:
Tussentijds is de verwachte eindtijd van KPN's netwerkstoring nog opgehoogd naar 21:35 uur, maar de daadwerkelijke oplossing is al eerder gerealiseerd. Rond 18:30 uur zijn offline geraakte klanten weer op internet gekomen, meldt KPN aan AG Connect.
De woordvoerster laat daarbij weten dat er nog een extra probleem was in de straatkast die was getroffen door een stroomstoring. Nadat de energievoorziening voor dat lokale netwerkpunt weer was hersteld, kwam die straatkast niet weer 'up'. Onderzoek ter plaatse wees uit dat een component voor stroomomvorming kapot was gegaan, door de stroomstoring. Na vervanging functioneerde alles weer naar behoren.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee