Overslaan en naar de inhoud gaan

Google heeft bèta voor Android-advertenties met respect voor privacy klaar

Google kondigde gisteren aan een eerste versie van de Privacy Sandbox voor Android klaar te hebben. Het is het resultaat van het Privacy Sandbox-initiatief dat ruim een jaar geleden werd gestart. Het doel is adverteerders te voorzien van zinvolle informatie over hun doelgroep zonder de privacy van individuen te schenden met cross site tracking cookies of andere methoden waarmee gevoelige informatie wordt verzameld.
Privacy Sandbox
© Google
Google

In de bètatest krijgen app-developers en gebruikers de gelegenheid een aantal voorstellen in praktijk te testen. Daarvoor is een aantal API's beschikbaar dat is onderverdeeld in vier categorieën: SDK Runtime, Topics, Fledge on Android en Attribution Reporting. De Topics API bijvoorbeeld levert gebruikers - dus ontwikkelaars en adverteerders - een grove indicatie van de interesses van een gebruiker gebaseerd op de interactie met apps. Het vormt dus als het ware een laag tussen de gebruiker van een app en de adverteerder die daarin gerichte advertenties wil plaatsen.

Een ander onderdeel van de Privacy Sandbox is SDK Runtime. Daarmee wordt een nieuw platform gecreëerd waar SDK's van derden - bijvoorbeeld van advertentie- en analyticsleveranciers - in een afgesloten omgeving kunnen draaien zonder dat zij toegang hebben tot de gegevens van een Android-gebruiker.

Google heeft veel te winnen

Google is er alles aan gelegen om nieuwe privacyrespecterende advertentievormen te ontwikkelen. Zoals het bedrijf beargumenteert, is een ecosysteem ontstaan van websites en apps op pc's en smartphones waarmee gratis informatie en diensten worden aangeboden. Dat is alleen mogelijk als het ecosysteem wordt gefinancierd met advertenties. Google is een spil in dat ecosysteem. Echter de maatschappelijke onvrede over het volgen van individuele gebruikers door adverteerders om meer van hun interesses te weten te komen, groeit. Dat is een bedreiging van het businessmodel van Google. Dus moet er een privacyvriendelijk alternatief komen.

Blokkeren werkt niet

Het simpelweg blokkeren van de mogelijkheden om mensen te volgen, werkt niet, beargumenteert Anthony Chavez, bij Google verantwoordelijk voor de Privacy Sandbox, in een blog. Dat leidt alleen maar tot een zoektocht naar nieuwe privacyonvriendelijke methoden zoals 'device fingerprinting'. Daarbij worden karakteristieken van een toestel opgeslagen en gevolgd waar dit toestel op andere sites contact maakt.

Proefkonijnen geselecteerd

Google gaat de bètatest uitvoeren met een beperkt aantal Android 13-toestellen. Na selectie worden de betreffende eigenaren daarvan op de hoogte gebracht en krijgen zij de mogelijkheid zich af te melden. Wie wel deelneemt kan onder de instellingen van Android onder Privay Sandbox inzien welke informatie wordt doorgegeven aan adverteerders. Als je als gebruikers geen advertenties wilt zien over topics die zijn geselecteerd voor jou, heb je de mogelijkheid die te wissen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in