Thuiswinkel.org weerspreekt kritiek

Ook de betaalservice van iDeal krijgt van Network4all een veeg uit de pan, omdat het de aangesloten sites niet houdt aan hun wettelijke verplichting om behalve het betalingsverkeer ook de backofficefuncties van de e-commercesites afdoende te beveiligen. In de praktijk komt dat meestal neer op het beschikken over een SLL-certificaat, zoals onder meer Network4all, maar ook partijen als Diginotar of VeriSign of QuoVadis dat kan uitgeven.
Networking4all stelt op basis van een geautomatiseerde evaluatie van 13.607 webwinkels - waarvan ongeveer 85 procent in Nederland wordt gehost - dat slechts 12 procent zijn beveiliging op orde heeft. Ook zou het aantal aantal onveilige webwinkels dat de betaalmethode iDEAL aanbiedt sneller groeien dan het aantal veilige webshops.
Terwijl iDeal wel zekerstelt dat de betaling veilig wordt uitgevoerd, blijft onverminderd het gevaar aanwezig dat kwaadwillenden persoonlijke gegevens, zoals naam, adres, woonplaats en wellicht ook leeftijd of gegevens over koop- en surfgedrag op de onbeveiligde winkelsite onderscheppen.
"Aanbieder iDEAL is hiervan op de hoogte, maar onderneemt geen stappen. Sterker nog, beheerder Currence lijkt er niet mee te zitten" constateert directeur Paul van Brouwershaven van Network4all. Als voorbeelden van bekende sites die geen gebruik maken van een SSL-verbinding noemt Van Brouwershaven die van de Nederlandse Spoorwegen, Kras.nl en Madurodam.
Volgens Jongen is er echter weinig reden tot bezorgdheid. Zijn Thuiswinkel.org decreteerde begin dit jaar dat alle aangesloten sites SSL moeten invoeren. Daarbij werd 31 december als streefdatum meegegeven. "De overgrote meerderheid lijkt dat te halen. Waar dat niet lukt, zullen we respijt geven tot 1 april 2010. Wie het dan niet op orde heeft, verliest het recht op het voeren van ons waarmerk. Maar ik verwacht niet, anders dan de heer Van Brouwershaven, dat er veel zullen zijn" zegt Jongen droogjes. Zijn organisatie dekt welliswaar niet veel meer dan 5 procent van de circa 20.000 e-commercesites die in het .nl-domein opereren, maar deze groep is wel goed voor ruim driekwart van de totale 6 miljard euro die Nederlandse consumenten jaarlijks online uitgeven.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee