Overslaan en naar de inhoud gaan

Thuiswinkel.org weerspreekt kritiek

Network4all, dat z'n verdienmodel onder meer baseert op het in orde maken van websitebeveiliging, constateert dat slechts 39 procent van de ruim duizend houders van een thuiswinkel.org-waarborg z'n klanten ook daadwerkelijk een beveiligde verbinding biedt.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Ook de betaalservice van iDeal krijgt van Network4all een veeg uit de pan, omdat het de aangesloten sites niet houdt aan hun wettelijke verplichting om behalve het betalingsverkeer ook de backofficefuncties van de e-commercesites afdoende te beveiligen. In de praktijk komt dat meestal neer op het beschikken over een SLL-certificaat, zoals onder meer Network4all, maar ook partijen als Diginotar of VeriSign of QuoVadis dat kan uitgeven.

Networking4all stelt op basis van een geautomatiseerde evaluatie van 13.607 webwinkels - waarvan ongeveer 85 procent in Nederland wordt gehost - dat slechts 12 procent zijn beveiliging op orde heeft. Ook zou het aantal aantal onveilige webwinkels dat de betaalmethode iDEAL aanbiedt sneller groeien dan het aantal veilige webshops.

Terwijl iDeal wel zekerstelt dat de betaling veilig wordt uitgevoerd, blijft onverminderd het gevaar aanwezig dat kwaadwillenden persoonlijke gegevens, zoals naam, adres, woonplaats en wellicht ook leeftijd of gegevens over koop- en surfgedrag op de onbeveiligde winkelsite onderscheppen.

"Aanbieder iDEAL is hiervan op de hoogte, maar onderneemt geen stappen. Sterker nog, beheerder Currence lijkt er niet mee te zitten" constateert directeur Paul van Brouwershaven van Network4all. Als voorbeelden van bekende sites die geen gebruik maken van een SSL-verbinding noemt Van Brouwershaven die van de Nederlandse Spoorwegen, Kras.nl en Madurodam.

Volgens Jongen is er echter weinig reden tot bezorgdheid. Zijn Thuiswinkel.org decreteerde begin dit jaar dat alle aangesloten sites SSL moeten invoeren. Daarbij werd 31 december als streefdatum meegegeven. "De overgrote meerderheid lijkt dat te halen. Waar dat niet lukt, zullen we respijt geven tot 1 april 2010. Wie het dan niet op orde heeft, verliest het recht op het voeren van ons waarmerk. Maar ik verwacht niet, anders dan de heer Van Brouwershaven, dat er veel zullen zijn" zegt Jongen droogjes. Zijn organisatie dekt welliswaar niet veel meer dan 5 procent van de circa 20.000 e-commercesites die in het .nl-domein opereren, maar deze groep is wel goed voor ruim driekwart van de totale 6 miljard euro die Nederlandse consumenten jaarlijks online uitgeven.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in