Subsidie voor papierloze luchtvracht

Concrete voordelen van het uitbannen van de papieren documenten in de vervoersketen zijn snellere doorlooptijd, hogere betrouwbaarheid, betere planning en uiteindelijk lagere kosten in de luchtvrachtketen. Bovendien maakt E-freight een efficiëntere inrichting mogelijk van het overheidstoezicht op de goederenstromen, stellen de initiatiefnemers.
Voornaamste uitdaging is dat de betrokkenen in de luchtvrachtketen hun bedrijfsprocessen moeten aanpassen. Dat vergt ook aanpassingen in hun IT-systemen; om die reden zijn ook IT-bedrijven Cargonaut, Foursoft en SmartLOXS bij het project betrokken. De vereniging van logistieke bedrijven EVO zal zijn leden stimuleren om aan te sluiten bij E-freight@NL. En Universiteit Nijenrode zal onderzoeken wat dat voor de organisatie en het rendement van de luchtvrachtbedrijven betekent en hoe ze hun business model kunnen aanpassen.
In totaal hopen de betrokkenen op 1,2 miljoen subsidie. De helft daarvan is toegekend in het kader van het programma Pieken in de Delta. De andere helft is aangevraagd bij de provincies Noord-Holland, Utrecht en Limburg, de Stadsregio Amsterdam en de gemeenten Amsterdam, Haarlemmermeer en Lelystad.
In het project participeren naast de genoemde partijen de brancheorganisatie ACN (Air Cargo Netherlands), Schiphol Group, Air France KLM Cargo, Lufthansa Cargo, Martinair Cargo, Singapore Airlines Cargo Cargonaut, en een 25-tal expediteurs, verladers en luchtvrachtafhandelaars.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee