Sociale media steeds belangrijker bij zoektocht baan

Voor Hyves geldt het omgekeerde: van de laag- en middelbaar opgeleiden kijkt ongeveer 1 op de 5 of de werkgever een bedrijfshyve heeft.
“Social media ontwikkelen zich meer en meer als een plaats waar werkgevers zich kunnen presenteren, ze nemen de rol van recruitmentsites voor een deel over”, aldus onderzoeker Hans Hoekstra. “Een belangrijk aspect daarbij is geloofwaardigheid. Gestuurde communicatie wordt niet altijd geloofd. Men weet dat recruitmentsites door communicatiebureaus gemaakt worden die er een mooie gelikte site van maken. Een deel van de, vooral jonge, mensen gaat daarom liever op social media informatie zoeken".
De impact van social media beperkt zich niet tot Hyves en LinkedIn. Ook ratingsites en discussiefora worden regelmatig bekeken om zich een beeld te vormen van een organisatie. Vooral de leeftijdscategorie 35 tot en met 44 jaar lijkt hier gevoelig voor te zijn. 20 Procent van deze groep bekijkt de beoordelingen op ratingsites. Een kwart zoekt op discussiefora naar relevante informatie. Verder is Youtube voor de jeugd een relatief belangrijke bron van informatie. Binnen de leeftijdsgroep 15 tot en met 24 jaar geeft 17 procent aan te zoeken naar filmpjes van de betreffende werkgever op Youtube.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee