Overslaan en naar de inhoud gaan

Sociale media steeds belangrijker bij zoektocht baan

Uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van het Rotterdamse bureau blijkt dat Google (91 procent) en het eigen netwerk (87 procent) nog altijd de belangrijkste bronnen van informatie zijn als mensen overwegen om bij een organisatie te solliciteren. Maar social media is sterk in opkomst als oriëntatiemedium. Zo’n 19 procent van de totale beroepsbevolking in ons land kijkt op LinkedIn. Onder sollicitanten met een universitaire opleiding ligt dat percentage op 31 procent.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Voor Hyves geldt het omgekeerde: van de laag- en middelbaar opgeleiden kijkt ongeveer 1 op de 5 of de werkgever een bedrijfshyve heeft.

“Social media ontwikkelen zich meer en meer als een plaats waar werkgevers zich kunnen presenteren, ze nemen de rol van recruitmentsites voor een deel over”, aldus onderzoeker Hans Hoekstra. “Een belangrijk aspect daarbij is geloofwaardigheid. Gestuurde communicatie wordt niet altijd geloofd. Men weet dat recruitmentsites door communicatiebureaus gemaakt worden die er een mooie gelikte site van maken. Een deel van de, vooral jonge, mensen gaat daarom liever op social media informatie zoeken".

De impact van social media beperkt zich niet tot Hyves en LinkedIn. Ook ratingsites en discussiefora worden regelmatig bekeken om zich een beeld te vormen van een organisatie. Vooral de leeftijdscategorie 35 tot en met 44 jaar lijkt hier gevoelig voor te zijn. 20 Procent van deze groep bekijkt de beoordelingen op ratingsites. Een kwart zoekt op discussiefora naar relevante informatie. Verder is Youtube voor de jeugd een relatief belangrijke bron van informatie. Binnen de leeftijdsgroep 15 tot en met 24 jaar geeft 17 procent aan te zoeken naar filmpjes van de betreffende werkgever op Youtube.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in