Overslaan en naar de inhoud gaan

Recessie noopt bedrijven tot versnelde vernieuwing

In het licht van de snelheid waarmee de economische recessie zich wereldwijd voltrekt, benadrukt het rapport het belang van transparantie van de economische activiteiten van organisaties. Niet alleen om het vertrouwen van klanten te herstellen, maar ook om op kosteneffectieve en efficiënte wijze te voldoen aan steeds strengere internationale regelgeving.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

"Organisaties in zowel de private als publieke sector moeten transparant zijn om het vertrouwen van consumenten en de samenleving weer op te bouwen", meent directeur Han van der Zee, van het Atos Consulting Trends Institute. "Zij moeten informatie toegankelijker maken en zorgen dat derden hun standpunten via verschillende kanalen - zoals sociale netwerken en blogs - tot uitdrukking kunnen brengen. Nóg belangrijker is wellicht dat zij kunnen aantonen dat zij een echte relatie opbouwen met klanten. Door naar hen te luisteren en te anticiperen op informatie die klanten met hen delen." Op samenwerking gerichte technologieën, zoals sociale netwerken, vormen een gebied waarin sprake is van een grotere inzet van technologie om innovatie te faciliteren, informatie te verzamelen, te actualiseren en uit te wisselen. Als voorbeelden worden de Proctor & Gamble, Fiat en LEG opgevoerd. Deze bedrijven passen crowd sourcing toe om inzichten te verwerven over het ontwerp van producten en voor het oplossen van technologische problemen. De vergrijzende babyboom-generatie heeft een substantieel effect op het personeelsbestand. Uit Look Out blijkt dat bedrijven - nu veel medewerkers met pensioen gaan of overstappen naar minder zware functies - ervoor moeten zorgen dat hun kennis wordt vastgelegd, terwijl zij tegelijkertijd moeten inspelen op de verwachtingen van de nieuwe Generatie Y ten aanzien van digitale media. Dezelfde technieken die bij crowd sourcing worden toegepast kunnen volgens Atos ook worden ingezet om het kennismanagement binnen de organisatie te verbeteren. “Breder en effectiever gebruik van op samenwerking gerichte technologieën - zoals Wiki's, blogs en platforms voor ideeënbeheer - ondersteunt organisaties bij het gebruik van bestaande informatie en expertise met het oog op innovatie en het ontwikkelen van nieuwe bedrijfsmodellen. Bedrijven die het in deze recessie goed doen doordat zij overstappen op innovatieve toepassingen hebben een forse voorsprong op hun concurrenten" stelt Dominique Rérat, Senior Vice President Innovation en Business Development van Atos Origin. Verder blijkt dat het milieu, ondanks de economische recessie, bovenaan de agenda van de overheid en het bedrijfsleven staat.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in