Overslaan en naar de inhoud gaan

Prima alternatief voot ITIL 3

Op 29 oktober is tijdens het ITSMF Jaarcongres het Open Service Management Framework (OSMF) geïntroduceerd. Deze nieuwe standaard is ontwikkeld op initiatief van betrokkenen uit de servicemanagementmarkt. OSMF is bedoeld als alternatief voor ITIL 3 (Information Technology Infrastructure Library), dat op 30 mei jongstleden is geïntroduceerd. Het nieuwe raamwerk combineert de best-practice-aanpak van ITIL 2 met een benadering op basis van open standaarden.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Het OSMF is vooral interessant voor organisaties die nog niet toe zijn aan het complexe ITIL 3. Nederland is zoals bekend een ITIL-land bij uitstek. Zo lopen in Nederland zo’n 1700 door Exin gecertificeerde servicemanagers rond. Wereldwijd zijn er ruim 6000 gecertificeerd. Daarnaast wees onderzoek van ITSMF Nederland in 2006 onder ruim tweehonderd organisaties uit dat 85 procent van de Nederlandse IT-organisaties ITIL geheel of grotendeels gebruikt. In 2005 was dat nog 64 procent. De vraag is hoe zich dit in de toekomst zal ontwikkelen nu versie 3 van ITIL een nieuwe benadering met zich meebrengt. Zitten de meer volwassen organisaties met servicemanagementervaring te wachten op een nieuwe benadering? En is ITIL 3 voor kleinere organisaties of ‘green field’-situaties wel behapbaar?
De belangrijkste wijziging ten opzichte van de vorige versies van ITIL is dat versie 3 bedrijven helpt hun IT-organisatie naar een meer strategisch niveau te brengen. Het succesvol volbrengen van deze missie stelt twee vereisten: ten eerste moet de proceshuishouding al op orde zijn en ten tweede moeten gesprekspartners op het juiste niveau binnen de business en de IT-organisatie elkaar weten te vinden en waarderen om een wederzijds gedragen strategie op services te kunnen ontwikkelen. Een schril contrast ten opzichte van ITIL 2, dat gericht is op een ander, meer operationeel speelveld waar de aandacht is gericht op het inrichten van processen en het bieden van best practices op het gebied van IT-operations. ITIL 3 gaat dus duidelijk een paar stappen verder en start van boven af met het formuleren van een servicestrategie die goed moet aansluiten op de businessstrategie. Dat maakt ITIL 3 een flink stuk complexer en lastiger toepasbaar dan ITIL 2, mede omdat het een bepaald volwassenheidsniveau van organisaties veronderstelt.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in