Overslaan en naar de inhoud gaan

Guerilla Games hoopt op nieuw kassucces

Deel twee komt op 27 februari uit, meer dan vier jaar na zijn voorganger. Aan de ontwikkeling zijn tientallen miljoenen euro's besteed. Alleen al de personeelskosten zijn enorm. Gemiddeld werkten er ongeveer 150 mensen aan de game, zei directeur Hermen Hulst dinsdag bij een presentatie. "Toen eenmaal de verkoopdatum voor het spel was vastgesteld voor februari dit jaar, kwam het aantal werknemers tijdelijk zelfs boven de tweehonderd uit."
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Met Killzone 2 borduurt Guerrilla voort op het succes van het eerste deel van een epos dat zich afspeelt in de 24e eeuw. De mens is bezig met het koloniseren van het heelal, maar vindt de fascistische afvallige planeet Helghan tegenover zich. Genoeg stof om de speler te overladen met schietgrage tegenstanders, grote explosies en ander cinematisch geweld. Het bloed spat letterlijk op het scherm, waardoor het niet gek is dat het spel alleen geschikt wordt geacht voor meerderjarigen.

De financiële risico's in het miljoenenspel zijn niet voor Guerrilla. Het bedrijf bevindt zich sinds 2005 veilig onder de vleugels van Sony, de producent van de Playstation. De werknemers, ondanks de aanwezigheid van twintig nationaliteiten in meerderheid nog altijd Nederlanders, kregen daardoor de tijd om te werken aan een nieuw slagveld.

Die tijd was ook nodig. Sony bracht een nieuwe spelcomputer op de markt, die veel meer rekenkracht heeft, waardoor van de spellen ook meer wordt vereist. Meer interactie met de omgeving, meer beleving bij het geluid en beelden die zo in een Hollywood-film passen. "We konden natuurlijk niet onbeperkt doorgaan met de ontwikkeling, maar Sony wilde het niet de deur uitduwen", aldus Hulst.

Guerrilla heeft naar eigen zeggen zoveel mogelijk in eigen hand gehouden. Ongeveer 80 procent van de software voor de ontwikkeling van het spel komt uit eigen koker. Eigen technici stonden op stations, bij feestelijkheden waar vuurwerk werd afgestoken en bij schietbanen om de geluiden in het spel overtuigend te laten klinken. Mannelijke modellen en acteurs werden ingehuurd om de karakters in het spel een herkenbaar gezicht te geven.

Hulst hoopt met Killzone 2 de verkoop van bijna 2,5 miljoen stuks van het eerste deel te evenaren. Tegen een verkoopprijs van 65 euro komen de opbrengsten daarmee boven de 160 miljoen euro uit. Guerrilla beseft dat Sony er veel van verwacht. Hulst: "We weten wat we moeten doen. Met dit spel willen we een maatstaf neerzetten en de verkoop van de Playstation 3 stimuleren."

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in