Ford laat auto's met elkaar praten

Anticiperen op wat je niet ziet
Het idee is dat automobilisten op deze manier kunnen anticiperen op verkeerssituaties die ze (nog) niet kunnen zien. Met het systeem kunnen auto’s de positie van voertuigen in de buurt in kaart brengen. Daardoor kun je bijvoorbeeld vroegtijdig zien of verderop auto’s stilstaan, of er op een onoverzichtelijke zijweg een auto nadert, en ook of je wellicht op ramkoers ligt met een andere auto die je nog niet ziet.
Dergelijke verkeerssituaties zijn goed voor ruim 80 procent van de verkeersongelukken waarbij geen alcohol in het spel is, stelt Ford. Doordat de automobilist beter zicht krijgt op verkeerssituatie, maar ook op de doorstroming op zijn route, zou ook bespaard worden op het verbruik. Dat zou natuurlijk alleen maar zoden aan de dijk zetten als zo’n systeem op grote schaal wordt ingevoerd – en de autofabrikanten tot een standaard kunnen komen.
Mobieltje op vier wielen
Vice-president Paul Mascarenas zei tegen All Car Tech: “De dag is niet ver meer dat onze voertuigen werken als mobiele apparaten op vier wielen, die voortdurend informatie uitwisselen en communiceren met de omgeving en zo de rijtijd verkorten, het benzineverbruik terugdringen en ons in alle opzichten helpen makkelijker te navigeren als we op pad zijn.”
Wat Ford betreft hoeft V2V overigens niet per se onderdeel te worden van de auto. De technici van het bedrijf kunnen zich goed voorstellen dat V2V onderdeel wordt van de mobiele telefoon of van het navigatiesysteem.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee