Overslaan en naar de inhoud gaan

'Dataverkeer grote kostenpost voor banken'

Sterling Commerce ondervroeg wereldwijd 150 grote banken, gelijkelijk verdeeld over Europa, de VS en het gebied rond de Stille Oceaan. Centraal in het onderzoek stond de vraag: 'hoe stuurt de bank data heen en weer en welke kosten zijn daaraan verbonden'? Het blijkt dat banken graag gebruik maken van gateways, verbindingen tussen de eigen organisatie en derden. Het gemiddeld aantal gateways bij grote banken bedraagt maar liefst 73 stuks.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

"Een aantal waarvan we niet hadden vermoed dat het zo hoog zou zijn", zegt Richard Spong, Industry Marketing Manager bij Sterling Commerce. In de VS ligt het gemiddelde aantal trouwens nog hoger, en wel op 90 stuks per bank. Een gateway is een systeem waarmee een bank gegevens uitwisselt met een andere partij, doorgaans een andere bank of een grote klant. De gateway zorgt ervoor dat het dataverkeer wordt beheerd en gestroomlijnd.

Spong: "In de afgelopen twee jaar is het aantal gateways met zo'n 13 procent gegroeid, zo blijkt uit de antwoorden. En de rem zit er nog niet op, want voor de komende twee jaar wordt een soortgelijke groei verwacht. Slechts één procent van de ondervraagde banken houdt er geen eigen gateways op na, de rest heeft ze wel."

De banken zijn wel bezig om te onderzoeken hoe ze het aantal gateways zouden kunnen verminderen. Zo is 70 procent van de ondervraagden van mening dat het aantal - door consolidatie - met 10 procent verminderd zou kunnen worden. Ongeveer een derde denkt dat zo'n consolidatie de kosten kan verminderen. "Maar het blijft vaak bij die vaststelling, in de praktijk blijft het aantal gateways gewoon groeien. Banken creëren daarmee meteen een grotere complexiteit in hun dataverkeer, die maar moeilijk te beheren is", meent Spong.

Er is ook nog sprake van druk van buitenaf. De partijen waar een bank zaken mee doet, dringen veelal aan op extra diensten die via een gateway geleverd moeten worden. "De bank zit daarom met het dilemma wat belangrijker is, de klant snel tevredenstellen of op termijn besparingen realiseren. Vaak zien we dat de wensen van de klant toch meer gewicht in de schaal leggen", aldus Spong.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in