Overslaan en naar de inhoud gaan

Ballmer: Onze licenties worden niet simpeler

Ballmer reageerde daarmee op een vraag uit een zaal met klanten en journalisten die met applaus werd ontvangen, meldt de Engelse website ITPro.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Het probleem werd onlangs nog weer eens onder de aandacht gebracht door analistenbureau Directions on Microsoft. Door de complexiteit van het licentieprogramma betalen bedrijven vaak onnodig veel voor de licenties voor Microsoft-software, stelde analist Paul de Groot. Die complexiteit heeft volgens hem te maken met het feit dat Microsoft de voorwaarden in de verschillende licentievormen in de loop der tijd heeft laten meegroeien met de ontwikkelingen in de markt naar gelang er problemen ontstonden. Daardoor zitten er nu soms nog elementen in die 15 jaar oud zijn. Het resultaat is een verzameling deels verouderde programma’s met meer uitzonderingen dan regels. Het perspectief van de bedrijven die moeten proberen uit te knobbelen wat voor hun de beste optie is, is daarbij ondergesneeuwd geraakt, meent De Groot.

Volgens Ballmer staan er in de kleine lettertjes bij de verschillende contractvormen zeker bepalingen die overbodig zijn, en die het leven van klanten ingewikkelder maken. “In dat opzicht zijn we geen heiligen”, zei Ballmer. Maar daarin verandering brengen, dat gaat nu ook weer niet zo makkelijk, stelde Ballmer, omdat er altijd klanten zijn die de kleine lettertjes weten te benutten om juist minder te betalen. “Door versimpeling van de voorwaarden verliezen klanten mogelijkheden die hun geld opleveren”, zei Ballmer.

Anderzijds staan ook de aandeelhouders niet te trappelen, aldus Ballmer. “Het doel is versimpeling zonder dat dat tot prijsverhoging leidt. Maar onze aandeelhouders willen eenvoud zonder prijsverlaging.” Klanten moeten dan ook niet rekenen op een grootschalige ingreep om het licentieprogramma te versimpelen, zei Ballmer. Overigens zijn klanten volgens hem niet geïnteresseerd in eenvoud om de eenvoud, zei hij. “De laatste keer dat we dat als leidraad namen, zakte de klantenwaardering twee jaar in”, zei Ballmer, zonder overigens te specificeren welke vereenvoudiging dat betrof.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in