ABN AMRO: ergste leed geleden voor ICT-sector

Omdat in de IT-branche de focus meer ligt op lange termijncontracten dan op het uitvoeren van individuele maatwerktrajecten en er sprake is van een groeiende vraag naar werkplekbeheer, sofware-as-a-service en business process outsourcing (BPO) diensten, is een grondige kennis van bedrijfsvoering vereist. Menno van Leeuwen, Sector Banker Media en Technologie bij ABN AMRO, maakt zich hier zorgen over. “IT-bedrijven scoren hier traditioneel niet hoog op. Zij moeten in hun zoektocht naar IT-talenten dus ook hun pijlen gaan richten op organisatieadviseurs. De uitdaging is om de kwaliteit van dienstverlening te verhogen zonder dat de personeelskosten de pan uit rijzen.”
In de telecombranche verwacht ABN AMRO weer bovengemiddelde groei in 2011. Wel waarschuwt de bank dat telecombedrijven te maken krijgen met concurrentie van nieuwe spelers als Apple en Google die zich richten op hogere marge datadiensten en software op de mobiel. Van Leeuwen: “Telecombedrijven lopen daarmee het risico alleen een rol te spelen in de mobiele verbindingen.”
Uit de publicatie is verder op te maken dat de ICT-industrie tijdens de crisis voor het eerst geleerd heeft goed om te gaan met kostenbesparingen. âOndanks afnemende omzetten heeft de sector het rendement weten te behouden. IT- bedrijven zijn in staat gebleken om, naast personeelskosten, ook de bedrijfskosten in toom te houdenâ, meent de bank.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee