Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkbekendheid streamingdiensten stijgt: Netflix is bekendst, gevolgd door Videoland

Bij de vraag naar spontane naamsbekendheid bij streamingdiensten blijkt dat Netflix in Nederland de koploper is, met 78% van de respondenten die Netflix spontaan noemen.

Netflix on tv in house setting
mollie-sivaram-yubCnXAA3H8-unsplash.jpg

Dit is meer dan de 72% van vorig jaar april. Videoland wordt door 56% van de consumenten spontaan genoemd, terwijl dit vorig jaar nog 49% was. Ook nummer drie, Disney+, stijgt van 36% naar 42%. HBO Max en Amazon Prime staan respectievelijk op de vierde en vijfde plaats. Viaplay werd slechts door 8% van de respondenten spontaan genoemd, minder dan vorig jaar. Dit blijkt uit onderzoek van Telecompaper naar de spontane en geholpen naamsbekendheid van streaming videodiensten. De respondenten is gevraagd om maximaal vijf videodiensten te noemen. Het onderzoek is uitgevoerd in februari 2024 onder 1750 consumenten. Het onderzoek van vorig jaar is uitgevoerd in april.

Bij de geholpen naamsbekendheid konden de respondenten uit een lijst aangeven welke videodiensten ze kenden. Hier liggen de percentages aanzienlijk hoger dan bij de spontane naamsbekendheid. Ook hier is Netflix koploper met een bekendheid van 87% onder de respondenten. Videoland en YouTube volgen met 78% respectievelijk 77% bekendheid. Disney+ is bekend bij 72% van de respondenten, terwijl Pathé Thuis en HBO Max beide een bekendheid van 61% hebben.

Naamsbekendheid SkyShowtime blijft nog steeds achter.

Opvallend is dat de geholpen naamsbekendheid van SkyShowtime nog steeds achterblijft. Spontaan wordt het merk genoemd door 4% en geholpen door 21%. Dat is beter dan een jaar geleden, toen nog slechts 11% het merk kende. In vergelijking met andere videodiensten die in 2022 zijn gelanceerd, zoals Viaplay en HBO Max, blijft SkyShowtime slechter presteren als het gaat om merkbekendheid. Wellicht kan de start met het HVOD-model de bekendheid (en het aantal klanten) laten groeien.

Telecompaper monitort vier keer per jaar de merkbekendheid van onder andere de SVOD-aanbieders. Zowel de spontane als geholpen merkbekendheid wordt gemeten. Het merk dat door de respondent als eerste wordt genoemd bij spontane bekendheid wordt aangeduid als top of mind. Bij dit onderzoek wordt gebruik gemaakt van het Telecompaper Consumer Insight Panel. Het panel bestaat uit leden in de leeftijd tussen de 16 en 80 jaar. Uitkomsten zijn gestratificeerd naar leeftijd, geslacht en opleiding. Voor meer informatie over ons panel en de mogelijkheden kun je contact op nemen met onze researchafdeling.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in