NEC en Lenovo samen op Japanse pc-markt

NEC afzonderlijk was met een marktaandeel van 20 procent de grootste pc-aanbieder in Japan. Lenovo is volgens cijfers van marktonderzoeker IDC over de eerste 9 maanden van 2010 de nummer 4 is op de wereldranglijst en bovendien de snelste groeier in de top-5.
Lenovo krijgt een aandeel van 51 procent in de joint venture en NEC de overige 49 procent. Deze eigendomsverhouding geeft al aan dat Lenovo de dominante partij is in de alliantie. In feite stoot NEC zijn pc-tak, die 2200 medewerkers telt, af aan de joint venture. Lenovo betaalt NEC 175 miljoen dollar in de vorm van nieuwe Lenovo-aandelen voor het meerderheidsbelang.
Lenovo Japan en NEC Personal Products komen als 100-procentsdochters onder de gemeenschappelijke onderneming te hangen. De samenvoeging van de operationele activiteiten begint nu meteen op terreinen als fabricage, productontwikkeling en verkoop. De integratie wordt naar verwachting eind juni afgerond. Lenovo en NEC blijven in Japan consumenten-pc’s onder hun eigen merknamen verkopen. Zakelijke pc’s blijft NEC leveren en ondersteunen via zijn bestaande kanalen.
Hideyo Takasu, de huidige president van NEC Personal Products, is benoemd tot algemeen directeur en voorzitter van het nieuwe bedrijf. Roderick Lappin, de baas van Lenovo Japan, wordt uitvoerend bestuursvoorzitter.
De samenwerking heeft een Nederlands tintje. Onder het bedrijf waarin beide partners gaan samenwerken, NEC Lenovo Japan Group is Lenovo Holdings BV geplaatst. Deze houdstermaatschappij krijgt Nederland als statutaire vestigingsplaats. Dat gebeurt vermoedelijk om fiscale redenen.
NEC en Lenovo hebben afgesproken dat ze verder praten over samenwerking op andere terreinen, zoals de ontwikkeling en verkoop van tablets en servers.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee