Overslaan en naar de inhoud gaan

Google geeft zelf inzicht in hits op websites

Google gebruikt voor de dienstverlening gegevens die het bedrijf haalt van de verschillende webservers. De analyses stelt Google gratis ter beschikking van marketingafdelingen van adverteerders.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Gegevens over het bezoek vormen het belangrijkste criterium voor adverteerders om hun marketinggeld te spenderen bij een website-eigenaar. Aangezien online-adverteren een steeds belangrijker rol krijgt ten opzichte van andere vormen van adverteren, bijvoorbeeld in gedrukte media, neemt het belang van dergelijke bezoekgegevens toe. Adverteerders moeten het tot nog toe doen met de gegevens die de website-eigenaren zelf over de bezoekers van hun website melden. Daarnaast maken zij gebruik van gespecialiseerde marktonderzoeksbedrijven als Multiscope, Intomart en - internationaal - Nielsen en ComScore. Deze bedrijven werken echter met grote panels van wie hun clickgedrag wordt geanalyseerd en geëxtrapoleerd naar de volledige markt. Het risico bestaat dat een afwijkend beeld ontstaat. Voor dergelijk marktonderzoek betalen de adverteerders veel geld.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in