Overslaan en naar de inhoud gaan

'Google belemmert innovatie'

Zoekmachines worden slimmer door het gebruik. Ze ‘leren’ van het klikgedrag van hun gebruikers. Dat mechanisme creeërt een strategisch voordeel voor de grootste. In 2003 had Google met 35 procent marktaandeel in Amerika een bescheiden voorsprong op Yahoo.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Maar door het gesignaleerde mechanisme is Google op basis van die initiële voorsprong exponentieel sneller gegroeid dan zijn concurrenten, stellen Cédric Argenton en Jens Prüfer in hun onderzoeksrapport 'Search Engine Competition with Network Externalities.'

Ondanks aanzienlijke investeringen om de kwaliteit te verhogen kunnen Yahoo en Bing de achterstand niet meer inhalen. Hun innovaties wegen niet op tegen Googles voorsprong in toegang tot informatie over de interesses van gebruikers. "Google wordt op dit moment verondersteld de beste zoekmachine te zijn omdat die de meeste gebruikers heeft. Daardoor vergaart de zoekmachine de meeste kennis over dat wat gebruikers daadwerkelijk zoeken", verklaart Prüfer. Google zelf schermt met de kwaliteit van zijn eigen - geheime - algoritme voor het bepalen van de relevantie van te presenteren webpagina’s, maar Prüfer denkt dat de grotere dataset waarover Google beschikt veel meer bijdraagt aan het succes van de zoekmachine: “Wij weten niet zeker of Google wel echt een beter algoritme heeft dan zijn concurrenten”.

Gegevens poolen om 'level playing field' te creeren
Om werkelijk het beste - meest innovatieve - algoritme een kans te geven, zouden de diverse zoekmachines over dezelfde informatie aangaande het 'klikgedrag' van gebruikers moeten kunnen beschikken. Dat is alleen mogelijk als zoekmachines hun informatie over klikgedrag poolen: “De concurrentie is dan nog puur op basis van de kwaliteit van het algoritme, wat de bedrijven dwingt tot innovatie om hun concurrentiepositie te versterken".

"De rol van zoekmachines in ons dagelijks leven, zowel privé als zakelijk, is zo groot dat snellere innovatie een groot verschil kan maken", stelt Prüfer. Daarom zou het Amerikaanse Ministerie van Justitie of de Europese Commissie de haast monopolistische marktstructuur aan moeten pakken, vinden de promovendi. Deze partijen ontvingen het onderzoeksrapport van de twee wetenschappers. De onderzoekers richten zich in een vervolgstudie op de juridische aspecten van het voorstel om de gegevens tussen de zoekmachines te delen.

Poolen klikgegevens ook in het belang van Google
Ook voor Google zijn er goede redenen om over te gaan tot het uitwisselen van gebruikersgegevens: wanneer een antitrustautoriteit ingrijpt, zoals het US Department of Justice, of anders de Europese Commissie. Of wanneer alle zoekmachines hun zoekdata delen, wat betekent dat Google ook de data van zijn concurrenten zou krijgen. Het gevolg hiervan zou zijn Google's kwaliteit toeneemt, hoewel dat dan relatief minder zal zijn dan bij zijn concurrenten. CEO Eric Schmidt van Google zou in oktober 2010, naar aanleiding van de alliantie tussen de makers Bing en die van Facebook, al hebben gezegd positief te staan tegenover uitwisseling van gegevens.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in