Facebook koopt specialist in real-time zoeken

Friendfeed blijft voorlopig zelfstandig opereren, maar hoogstwaarschijnlijk wordt het op termijn in Facebook geïntegreerd.
Analisten hadden verwacht dat Google of Twitter zich meester zouden maken van Friendfeed, maar Facebook is deze concurrenten te vlug af geweest. Google mag de ongekroonde koning zijn van algemene zoektechnologie op het web, de resultaten lopen altijd enige tijd achter op de actualiteit. Net als de berichtendienst Twitter (45 miljoen gebruikers) haalt FriendFeed informatie vrijwel zonder vertraging boven water. Larry Paige, mede-oprichter van Google, erkende afgelopen voorjaar dat zijn bedrijf real-time zoeken heeft verwaarloosd.
Gebruikers van Friendfeed kunnen sociale netwerksites waar zij staan ingeschreven, zoals Facebook en Flickr, gebruiken om informatie die zij interessant vinden – bijvoorbeeld nieuws, eigen belevenissen, foto’s, video’s - te delen met andere gebruikers. Friendfeed dient daarbij als verzamelpunt. Berichten die een gebruiker en zijn contacten op andere sites plaatsen, worden doorgesluisd naar Friendfeed en kunnen ook weer naar andere diensten zoals Twitter worden gedirigeerd. Bedrijven kunnen voor hun medewerkers besloten gebruikersgroepen inrichten en daar informatie delen en samenwerken, bijvoorbeeld voor een bepaald onderzoeksproject.
Facebook is opgericht in 2004 en telde afgelopen maand 250 miljoen gebruikers. Het is daarmee de grootste sociale netwerksite ter wereld. De enige echte overname die Facebook eerder deed, die van softwarebedrijf Parakey, dateert uit 2007. In mei investeerde Facebook 200 miljoen dollar in het Russische bedrijf Digital Sky Technologies.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee