Domper voor medewerkers Fujitsu Services

Dat betekent dat zonder ingrijpen de situatie van onderbesteding van projecten en overcapaciteit van medewerkers zou voortduren, aldus het memo.
Om uit het verlies te raken, gaat Fujitsu Services Nederland zich terugtrekken op de kernactiviteiten. Een deel van de functies zal worden uitbesteed en sommige afdelingen zullen geherstructureerd worden, aldus het memo. Daarmee kan Fujitsu Services het personeelsbestand met 200 banen terugbrengen; begin dit jaar had het nog 475 man in dienst. Een deel van de inkrimping is op te vangen door te schuiven met mensen, interne vacatures te laten vervallen en betrokkenen mee te laten verhuizen met het werk naar een dienstverlener. Maar het zal niet zonder gedwongen ontslagen gaan. De directie houdt er rekening mee dat zij 120 werknemers moet ontslaan.
De aangekondigde maatregelen kwamen voor het personeel als een grote schok. Begin dit jaar was Fujitsu Services Nederland nog op zoek naar 200 nieuwe medewerkers. Het bedrijf scoort bovendien niet slecht in onderzoeken naar reputatie. In het klanttevredenheidsonderzoek van Giarte scoorde Fujitsu Service een stevige middenmoterpositie. In het klanttevredenheidsonderzoek van Incompany scoorde het onlangs zelfs als een van de weinige IT-bedrijven boven het cijfer 7.
Financieel directeur Rico Schaap van Fujitsu Services noemt de timing van de bekendmaking, zo voor de feestdagen, niet ideaal. Maar de directie achtte dat beter dan de geruchtenmachine te laten doordraaien. “Mensen vangen toch signalen op”, aldus Schaap. “Als we tot januari hadden gewacht, was het onderwerp van gesprek gebleven, en hadden de medewerkers de feestdagen in onzekerheid doorgebracht”, verklaart hij de beslissing van de directie om de medewerkers nu te informeren.
Maatregelen waren volgens Schaap onvermijdelijk, omdat Fujitsu Services zijn diensten op een te dure manier, met te veel overhead, aan de man bracht. Dat verklaart wellicht ook de schijnbare tegenspraak tussen de problemen die Fujitsu Services nu ondervindt en de hoge klanttevredenheid, meent Schaap. Plannen om die overhead door uitbreiding te verminderen mislukten. “De 200 medewerkers die we eerder dit jaar zochten, hebben we bij lange na niet kunnen vinden”, aldus Schaap.
Fujitsu Services Nederland zoekt de oplossing nu deels ook in een accentverschuiving. Het bedrijf gaat meer de nadruk leggen op managed services op basis van Fujitsu-technologie, in plaats van op bodyshopping-activiteiten. Op termijn moet dat betere groeikansen bieden. Maar voor komend jaar zijn flexibeler en slagvaardiger maken van de organisatie en herwinnen van de stabiliteit bij handhaven van de klanttevredenheid de voornaamste doelstellingen, aldus Schaap.
De directie heeft met de ondernemingsraad een sociaal plan met outplacement- en juridische begeleiding en een vrijwillige vertrekregeling afgesproken. Degenen die door ontslag getroffen worden zullen op 30 december per brief op de hoogte worden gesteld. Details wil Schaap daarover niet geven. Maar het gaat volgens hem om een “mooie vergoeding voor de vrijwillige vertrekkers en een goed sociaal plan. Maar we moeten ons wel realiseren dat het verlies van een baan moeilijk te compenseren is, natuurlijk.” Het is de bedoeling de reorganisatie voor het aflopen van het boekjaar, eind maart 2010, af te ronden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee