Overslaan en naar de inhoud gaan

Ontketen je innerlijke digitale gremlin

We willen allemaal betere mensen worden in een betere wereld met betere technologie, maar dat is niet makkelijk. Sterker nog, onze huidige digitale technologie gecombineerd met hyperkapitalisme is juist vaak een giftige cocktail.

En ja, dat ligt óók aan ons. Kritiek op technologie is ook kritiek op mensen. Wij zijn impulsief, bang, gefrustreerd en willen simpele antwoorden in complexe tijden. Maar dat is slechts de oppervlakte. Daaronder zijn wij slim, empathisch, vriendelijk en begripvol. Een platform als X/Twitter, bijvoorbeeld, weet dat, maar er is meer geld te verdienen aan de oppervlakte. En zo zakt onze betere ik steeds dieper weg.

X/Twitter zou bijvoorbeeld best boze berichten kunnen herkennen en vasthouden. En dan tien minuten later vragen: ‘Kijk nog eens goed, wil je dit echt versturen?’ Zul je zien dat veel gebruikers het toch maar niet doen. We zijn écht beter dan je denkt, we hebben alleen betere technologie nodig.

Technologie die in ons gelooft

Maar hoe krijgen we die betere technologie? Hoe krijgen we technologie die bijdraagt aan een mooiere toekomst? Mijn voorstel: ontketen je innerlijke digitale Gremlin. Een digitale Gremlin is de moderne versie van de gewone Gremlin; een mythisch monstertje met een talent om technologie te saboteren. Je kent ze misschien wel van de iconische kerstfilm uit 1984.

Een digitale Gremlin saboteert digitale technologie of hoe mensen ermee werken. Maar wel op een manier die leuk is, geen of weinig moeite kost, waar je geen technische kennis voor nodig hebt en die niet illegaal is. De digitale Gremlin voelt zich meteen beter door de sabotage en weet dat als heel veel digitale Gremlins meedoen, de kans groter wordt op betere digitale technologie en daarmee op een betere wereld.

Ik mijn boek beschrijf ik 30 slimme sabotages. Maar dat is slechts het begin van een beweging, hoop ik. Steeds als ik mijn verhaal vertel, ontmoet ik namelijk mensen die hun Gremlin-actie met mij delen. En die mensen zijn oneindig creatief.

Zoals Annet Hertenkamp, die vertelde altijd te bestellen bij een webshop met een naam die verwijst naar de webshop. Dus als Zara Hertenkamp bij de Zara en H.M. Hertenkamp bij de H&M, zodat als ze maanden later spam krijgt gericht aan Zara Hertenkamp, ze precies weet waar dat vandaan komt.

Of die keurige ambtenaar die mij inspireerde een keer bij Coolblue te bestellen als Lul van der Vorst. En ja hoor, daar kwamen de mailtjes: Hallo, lul, gefeliciteerd met je keuze. Het ultieme bewijs dat gepersonaliseerd iets heel anders is dan persoonlijk.

Of Gremlins die keihard meezingen vlakbij mensen die concerten filmen, zodat ze niet Ed Sheeran horen, maar iemand die heel vals met Ed Sheeran meezingt. Of één Netflix-profiel gebruiken of binge-sleeping of je geliefde overdag niet meer appen, zodat WhatsApp minder weet en je ’s avonds weer kunt vragen: hoe was je dag?

Digitale Gremlins verbeteren de wereld! Dat weet ik zeker, of, nou ja, bijna zeker. Maar, dat maakt niet uit, want als het allemaal onverhoopt toch niet blijkt te werken, hebben we als digitale Gremlin in ieder geval een hoop lol gehad terwijl we het probeerden!

En dat is ook een mooi vooruitzicht!

Magazine AG Connect
Dit artikel verscheen ook in AG Connect editie 8 2023. Wil je het blad ook ontvangen? Bekijk dan onze abonnementen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in