Overslaan en naar de inhoud gaan

Google-advertenties eenvoudig te saboteren

Het Amerikaanse bedrijf Clickrisk heeft Google gewaarschuwd dat zijn methode om advertenties bij specifieke zoekwoorden te lanceren, eenvoudig te saboteren is. Volgens Clickrisk kan dat deze inkomstenbron van Google droog doen vallen.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Google verkoopt adverteerders de mogelijkheid om advertenties te plaatsen bij bepaalde zoektermen. Googles AdWords campaign management software houdt daarbij in de gaten hoe vaak een advertentie ook daadwerkelijk wordt aangeklikt. Wanneer de belangstelling voor de advertentie beneden een bepaalde ratio blijft, concludeert de beheerssoftware dat de advertentie kennelijk niet past bij de opgegeven zoekterm en dus ook niet bij die zoekterm getoond moet worden. Die beheersfunctie is voor de gek te houden door een softwareprogramma voortdurend dezelfde zoekopdracht uit te laten voeren zonder ook maar eenmaal de getoonde advertenties aan te klikken, stelt Clickrisk. Dit type sabotage kan gedurende langere tijd plaatsvinden en is bijzonder lastig op te sporen. Bedrijven die advertentiecampagnes voeren via Google moeten er echter wel op bedacht zijn dat een onverklaarbare teruggang in resultaten aan zo'n sabotagepoging kan liggen. Een tegengif daarvoor bestaat nog niet. De enige oplossing is een totaal nieuwe campagne starten. (Jelle Wijkstra)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in