Overslaan en naar de inhoud gaan

Meta eist voortaan openheid over gebruik AI door adverteerders

Meta gaat van adverteerders eisen dat ze bekendmaken wanneer advertenties over politieke kwesties met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) zijn gemaakt. Het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp wil zo de verspreiding van nepnieuws voorkomen.

nepnieuws
Shutterstock.com

De nieuwe regels worden in 2024 van kracht, maakte het bedrijf bekend. Adverteerders zullen onder meer moeten aangeven wanneer kunstmatige intelligentie wordt gebruikt om mensen uitspraken of dingen te laten doen die ze nooit hebben gedaan. Als adverteerders niet bekendmaken waar ze kunstmatige intelligentie of andere digitale technieken hebben gebruikt, kan Meta de advertentie weigeren of in het uiterste geval boetes opleggen.

Presidentsverkiezingen VS

Ook andere technologiebedrijven worstelen met de neveneffecten van AI. Eerder dit jaar kondigde Google aan dat adverteerders in de aanloop naar de presidentsverkiezingen in de VS verplicht openbaar moeten maken wanneer hun berichten door AI zijn gemaakt. Microsoft maakte woensdag bekend dat het Amerikaanse presidentskandidaten gaat helpen om nepvideo's aan te pakken.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in