Overslaan en naar de inhoud gaan

Veel websites slecht toegankelijk voor mensen met beperking

 Een ruime meerderheid van de websites en apps is nog niet voldoende toegankelijk voor mensen met een beperking, terwijl de nieuwe Europese regels die dit voorschrijven later deze week al ingaan. Ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland waarschuwen daarom dat ondernemers snel actie moeten ondernemen, anders kunnen ze op de vingers worden getikt door toezichthouders en volgen later mogelijk boetes.

Vectorbeeld met beeldscherm en mensen met een beperking
Shutterstock

Vanaf 28 juni zijn aanbieders van onder andere websites, apps, pinautomaten, e-books, ticketservices en mediadiensten verplicht hun producten en diensten toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Maar recent onderzoek laat volgens Mohamed Nabih, projectleider digitale toegankelijkheid bij de ondernemersorganisaties, zien dat veel organisaties nog niet goed voorbereid zijn.

Uit een peiling van eerder dit jaar onder honderden websites blijkt bijvoorbeeld dat bijna negen op de tien sites tekst hebben met te weinig kleurcontrast, geeft Nabih aan. Ook is de mogelijkheid tot inzoomen soms geblokkeerd of zijn sites niet goed navigeerbaar met een toetsenbord.

Ondernemers zijn dom als ze dit negeren

Nabih verwacht na deze week niet direct een boeteregen bij bedrijven, maar sluit niet uit dat toezichthouders ondernemers een waarschuwing geven en aandringen op een plan van aanpak. "Het is dom als je er als ondernemer niet op inspeelt", zegt hij ook. "Toegankelijke diensten bereiken meer mensen, leiden tot betere klantbeleving en zijn vaak gebruiksvriendelijker voor iedereen."

Onlangs riep de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bedrijven ook al op maatregelen te nemen. "In Nederland zijn er ruim 2,5 miljoen mensen met een functiebeperking. Het is belangrijk dat iedereen zelfstandig onlineaankopen kan doen, zodat iedereen kan deelnemen aan de digitale economie. Bedrijven die hun websites en apps niet toegankelijk maken, missen bovendien een grote groep klanten. Bedrijven moeten zich dit realiseren en hun verantwoordelijkheid nemen", aldus Martijn Ridderbos, bestuurslid van de toezichthouder.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in