Kabinet trekt 127 miljoen extra uit voor digitale spoorbeveiliging
Het programmabudget voor de aanleg van digitale spoorwegbeveiliging, oftewel het European Rail Traffic Management System (ERTMS), valt 127 miljoen euro hoger uit dan aanvankelijk werd aangenomen. Dat blijkt uit de Miljoenennota 2024.
Het vervangen van het huidige analoge systeem voor spoorwegbeveiliging voor een digitale variant gebeurt volgens Europese afspraken. “ERTMS biedt meer mogelijkheden dan de huidige treinbeveiliging, zoals meer veiligheid, de mogelijkheid om meer treinen te laten rijden, en op termijn automatisch rijden”, schrijft het kabinet. Het wordt een mega-operatie: tot en met 2030 worden door ProRail en vervoerders tientallen werkprocessen aangepast om treinen te kunnen laten rijden, er worden zo’n 1.300 treinen en locomotieven omgebouwd naar ERTMS en tenminste 15.000 gebruikers opgeleid die met het systeem moeten werken.
Herijking van kostenraming
In de afgelopen periode is er gewerkt aan een herijking van de planning en de kostenraming, waarbij ook de effecten van gebeurtenissen als de coronapandemie, de arbeidsmarktkrapte en bewegingen op de leveranciersmarkt qua overnames op het programma zijn meegenomen. Daaruit wordt duidelijk dat het bedrag hoger uitvalt en dat er meer tijd nodig is om de treinbeveiliging en bijbehorende systemen klaar te maken voor de toekomst.
Er komt een second opinion op de kostenraming, waarbij een commissie van experts samengesteld wordt die voornamelijk bestaat uit buitenlandse ervaringsdeskundigen. “De onderzoekers kijken niet alleen of de raming volledig en realistisch is, maar ook naar de aanpak van de uitrol van ERTMS en mogelijke besparingsopties.”
127,2 miljoen
Uit de Miljoenennota wordt duidelijk dat er een bedrag van 127,2 miljoen te weinig is opgenomen in de begroting dan was bepaald in het eerdere Kabinetsbesluit. Dit bedrag wordt vanuit de reservering van het Mobiliteitsfonds opgenomen en toegevoegd aan het programmabudget om ERTMS tot 2030 te testen op de Hanzelijn, één van de proefbaanvakken.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee