Overslaan en naar de inhoud gaan

Werknemers denken massaal aan een nieuwe baan

De arbeidsmarktkrapte van 2008 keert bij enige economische groei in korte tijd in alle hevigheid terug. Dit kan de groei van organisaties én de realisatie van organisatiedoelstellingen fundamenteel in de weg staan, waarschuwt YER. Bovendien stroomt 1 op de 5 werknemers tussen 2010 en 2015 de arbeidsmarkt uit.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

De organisatie deed onderzoek naar wat werkzoekenden beweegt. “De moderne werkzoekende gedraagt zich steeds meer als consument en beschikt over het zelfvertrouwen en de middelen om steeds flexibeler inhoud te geven aan het eigen carrièreperspectief. Social media spelen hierin een cruciale rol. Het gluren bij de buren is niet meer weg te denken uit het oriëntatiegedrag van werkzoekenden”, aldus YER.

Bovendien stelt de organisatie dat medewerkers het gevoel hebben dat werkgevers hen in de kou hebben laten staan door aanhoudende reorganisaties, kostenreducties, intensivering van productiviteitseisen, bezuinigingen op bedrijfsuitjes en evenementen en gebrek aan promoties, trainingen en opleidingen. “Dit beïnvloedt de werksfeer, vermindert de loyaliteit richting werkgever en tast op lange termijn zelfs de bedrijfscultuur aan. Het gras lijkt in deze situatie snel groener bij de buren.”

Medewerkers zijn volgens YER sneller uitgekeken en willen door met hun carrière. “Dit vertaalt zich steeds vaker in het hebben van meerdere soorten dienstverbanden naast elkaar of dienstverbanden die elkaar steeds sneller opvolgen.” Door Internet, social media en social networks is het mogelijk veel meer over organisaties te weten te komen dan toen deze kanalen nog niet bestonden.

Werkzoekenden oriënteren zich tegenwoordig uitgebreid online, aldus YER. Niet alleen op inhoudelijke aspecten van de functie, maar ook op de bedrijfscultuur en het perspectief voor doorstroom. Daarnaast is het zo gemakkelijker geworden in contact te komen met medewerkers die al voor een organisatie werkzaam zijn. YER: “Contacten worden steeds sneller gelegd. Ook organisaties leggen zo snel contacten met potentiële medewerkers, al wordt een overmaat aan aandacht dan weer niet altijd op prijs gesteld.”

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in