Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkgevers nog niet klaar voor mobiele recruitmentsites

Het Rotterdamse onderzoeksbureau kiest op 25 maart de beste recruitmentsite van 2010 en onderzocht in voorbereiding daarop hoe het gesteld is met mobiel werven in ons land. Slechts één bedrijf van de 100 werkgevers die zijn genomineerd voor de verkiezing - Deloitte - heeft een aparte recruitmentsite laten bouwen voor mobiele telefoons en PDA's. Verder hebben KPN en KLM wel een mobiele website, maar niet voor het werkenbij-gedeelte van hun site.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Daarnaast hebben vier werkgevers een recruitmentsite die goed leesbaar is via de mobiele telefoon, maar daar niet specifiek voor gebouwd is. Opvallend is, dat hier geen enkel IT-bedrijf bij zit, terwijl werkgevers in de ICT de afgelopen jaren hoog eindigden in de ranglijst van beste recruitmentsites en doorgaans vooroplopen met 'nieuwe' technologieën.

Nederlanders hebben nog maar weinig ervaring met arbeidsmarktoriëntatie via het mobieltje. Slechts een enkeling heeft wel eens via de mobiele telefoon een recruitmentsite van een werkgever bezocht. Verder geeft 3 procent aan wel eens via de mobiele telefoon vacatures te hebben gezocht. Mensen die via hun mobiele telefoon een recruitmentsite bezoeken krijgen doorgaans een kopie van de 'normale' site te zien. Dit betekent dat werkzoekenden goed moeten inzoomen, voordat de content op de site goed leesbaar wordt op het mobiele toestel. "Dit inzoomen komt de leesbaarheid niet ten goede en zal door gebruikers als onprettig worden ervaren. Sommige sites zijn zelfs helemaal niet meer leesbaar, doordat allemaal verschillende delen van de site elkaar overlappen", aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group.

Waasdorp stelt dat werkgevers op dit moment onvoldoende bereid zijn om te investeren in mobiele sites. "Het is wachten op werkgevers die de eerste stap zetten." Volgens hem is er wel degelijk een behoefte aan mobiele recruitmentsites en is het de taak van werkgevers om hier op in te haken. "Natuurlijk gaat het om een latente behoefte, maar de mobiele telefoon wordt steeds meer gebruikt om te internetten en dus verwacht de mobiele internetter ook steeds meer mogelijkheden."

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in