'Uitbesteding stagneert, tevredenheid daalt'

Daarnaast daalt de waardering over outsourcing. De tevredenheid onder de 600 voor dit onderzoek ondervraagde Nederlandse managers is, uitgedrukt in een rapportcijfer, teruggelopen van een 6,8 in 2009 naar een 6,6 in 2010. "Ondanks dat de tevredenheid bij uitbestedingen aan de lage kant is, is in het algemeen geen sprake van grootschalige insourcing, het terugnemen van de activiteiten in eigen beheer”, zegt Stefan Westdijk, director IT Advisory bij Ernst & Young. Hij ziet die terugname alleen duidelijk op het gebied van managementactiviteiten en HRM en recruitment.
Van de uitbestedingscontracten wordt bijna 75 procent na afloop verlengd. Volgens Westdijk komt dit doordat veel bedrijven de status quo willen handhaven. “Dat verlenging bijna een automatisme is, wordt veroorzaakt doordat bedrijven en instellingen huiverig zijn om onenigheid met hun uitbestedingspartner te krijgen. Dan haal je nogal wat overhoop; een dergelijk geschil is voor het bedrijf in kwestie vaak een kostbare aangelegenheid.”
Westdijk pleit ervoor om de contracten regelmatig tegen het licht te houden. âHet gebruik van benchmarking bij outsourcing is nog minimaal ontwikkeld bij de meeste organisaties. Dat is echt een gemiste kans."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee