Overslaan en naar de inhoud gaan

Toekomst tablets zonnig ondanks tegenvaller

De seizoensinvloeden die gangbaar zijn voor andere elektronicaproducten hadden in de eerste 3 maanden van dit jaar duidelijk effect op de verkoop van tablets. Dit wijst erop dat de vraag naar deze nieuwe computer toch minder sterk is dan de ‘hype’ in de media doet geloven, aldus IDC.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Omdat de zogeheten mediatablets, zoals de iPad van Apple, nog geen vol jaar op de markt zijn, valt geen vergelijking te trekken met het eerste kwartaal van 2010. Duidelijk is wel dat de iPad 2 de markt domineert en dat andere leveranciers moeite hebben om aan te klampen.

Zelfs Apple deed het minder goed dan verwacht
Toch bleven zelfs de leveranties van Apple ruimschoots achter bij de verwachtingen, constateert IDC. Mogelijke oorzaken zijn een tekort aan beeldschermen en het feit dat Apple de iPad 2 al enige weken voor de introductie aankondigde. Dat laatste kan de verkoop van de eerste generatie iPads hebben geschaad.

Fabrikanten als Samsung en Motorola oogsten met hun ijlings uitgebrachte mediatablets matig succes. IDC denkt dat het gekozen verkoopkanaal – telecombedrijven – en de opgelegde combinatie met een data-abonnement consumenten afschrikt.

Android veroverde 34 procent van de tabletmarkt
Vrijwel alle concurrenten van Apples iPad – HP’s TouchPad is een uitzondering, maar die was nog niet te koop - maken gebruik van Android als besturingssysteem. Android had in het eerste kwartaal een aandeel van 34 procent van de totale tabletmarkt. In het vierde kwartaal van 2010 was dat nog 25,8 procent.

Ondanks de tegenvallende verkoopcijfers over het eeste kwartaal heeft IDC zijn verwachting voor het hele jaar naar boven bijgesteld. Ging het onderzoeksbureau oorspronkelijk uit van 50,4 miljoen stuks, nu denkt IDC dat de fabrikanten dit jaar 53,5 miljoen mediatablets kunnen wegzetten. Dat is mede te danken aan de verwachte introductie van concurrerende nieuwe tablets in het tweede halfjaar. Ook op langere termijn verwacht marktanalist Jennifer Song groei.

Ook e-readers gevoelig voor jaargetijde
De vraag naar e-readers vertoont een vergelijkbaar beeld, met een seizoensmatige terugval naar 3,3 miljoen stuks in het eerste kwartaal. Ook daar tekent zich de gebruikelijke slapte na de feestdagen van december af. Niettemin groeide de verkoop van e-readers nog altijd met 105 procent vergeleken met een jaar eerder. IDC schijft die groei toe aan de introductie van nieuwe modellen, waaronder de Color Nook van de boekwinkelketen Barnes & Noble in de Verenigde Staten.

De onderzoekers voorspellen dat dit jaar over de hele wereld 16,2 miljoen e-readers worden verkocht. Dat is 24 procent meer dan in 2010.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in