Palm nog niet uit rode cijfers

De omzet kelderde met 59 procent tot 78,1 miljoen dollar. Deze cijfers zijn gebaseerd op Amerikaanse boekhoudregels waarbij inkomsten uit abonnementen niet volledig mogen worden meegeteld. Wordt ook rekening gehouden met “toekomstige omzet” uit reeds verkochte producten, dan behaalde Palm een omzet van 302 miljoen dollar. Dat is meer dan de 267 miljoen dollar die analisten gemiddeld hadden verwacht.
Palm verkocht in het laatste kwartaal 783.000 smartphones, 41 procent meer dan een jaar geleden. Daarvan kwamen er echter slechts 573.000 in handen van eindgebruikers, 4 procent minder dan een jaar eerder en 29 procent minder dan in het eerste kwartaal. De rest zwerft nog ergens in de distributieketen.
In juni kwam de Palm Pre op de markt, het eerste toestel met het nieuwe besturingssysteem webOS. In november volgde de goedkopere Pixi. In Nederland zijn deze toestellen nog niet te koop. Beide smartphones worden in de VS alleen geleverd via telecombedrijf Sprint Nextel, wat het potentiële afzetgebied beperkt. Volgens Palm heeft Sprint vorig kwartaal minder Palm-mobieltjes verkocht dan was verwacht. Palm zei donderdag alleen dat het “binnenkort” meer telecombedrijven denkt te strikken.
Jon Rubinstein, sinds juni algemeen directeur, zei donderdag dat Palm de marketinginspanningen verder zal opvoeren. In het afgelopen kwartaal schoten de marketingkosten voor de Pre en de Pixi al met 64 procent omhoog en de operationele kosten met 21 procent. Desondanks hebben concurrenten als RIM (Blackberry) en Apple (iPhone) terrein gewonnen. RIM maakte donderdag kwartaalcijfers bekend die beter waren dan verwacht en maakte gewag van een sterke vraag in het huidige kwartaal.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee