Overslaan en naar de inhoud gaan

Opinie: Maatschappij dreigt te ver'apple'n

Luchtvaartmaatschappij Executive Jet Management overweegt serieus al zijn piloten een plankje op het been te binden om hen in staat te stellen tijdens de vlucht apps op een iPad te gebruiken bij het besturen van hun toestel. Een dochter van Boeing heeft daartoe zelfs een app ontwikkeld. Alaska Airlines heeft eveneens iPad-plannen maar ziet de gadet liever met een houder gemonteerd tussen de overige instrumenten. Ook Delta Airlines is bezig met een iPad-proef.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

iPad moet tijdens start en landing uit
Bijzonder dat passagiers tijdens start en landing nog hun iPad, iPhone of ander elektronische gadgets moeten uitschakelen, terwijl de piloten vrolijk zitten te multitouch-navigeren, maar dit terzijde.

De moderne cockpit biedt nu al ruimte aan misschien wel enkele honderden robuuste elektronische systemen, die elk hun gegevens overzichtelijk presenteren op een handvol daartoe geoptimaliseerde beeldschermen. Deze elektronica staan in contact met de verschillende luchtverkeersleidingssystemen die het vliegtuig tijdens zijn vlucht passeert.

Desondanks maken piloten nog altijd gebruik van verschillende papieren formulieren om hun vlucht voor te bereiden en te documenteren. Voor de overzichtelijkheid, gemak in gebruik en eenvoud waarmee gegevens kunnen worden gedeeld, valt er wat voor te zeggen deze documentatieslag over te hevelen naar een elektronisch systeem.

Boeing kan zijn tijd beter besteden
In plaats van een app te ontwikkelen doet Boeing er beter aan zijn energie te steken in het ontwikkelen van een cockpitontwerp waarin deze elektronische afhandeling een regulier onderdeel vormt van de cockpitelektronica, desnoods met een apart beeldscherm voor correct ergonomisch gebruik. Dat voorkomt dat de piloot met zijn iPad-plankje klem komt te zitten tussen stuurknuppel en gashendels, maar ook dat hij wordt afgeleid door niet voor zijn taak bestemde apps die ook nog op de gadget staan. Het zou immers geen unicum zijn dat piloten hun bestemming missen omdat zij het te druk hebben met andere bezigheden.

Bovendien biedt een geïntegreerd systeem de mogelijkheid de relevante gegevens tijdens de vlucht al direct op een gestandaardiseerde manier beschikbaar te maken voor de vluchtbegeleiders op de grond. In een tijd dat er gewerkt wordt aan zichzelf besturende auto's is het wat merkwaardig dat een piloot een iPad nodig zou hebben om zijn werk te kunnen doen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in