Overslaan en naar de inhoud gaan

Onbetrouwbaar ogende website maakt bezoekers loslippig

Alessandro Acquisti, Leslie John en George Loewenstein testten de mate van loslippigheid van respondenten met 3 varianten van een website: een variant met officieel ogende logo’s, formele tekenset en bedaagde kleurstelling, een site met een zo neutraal mogelijke uitstraling en een site met felle kleuren, speelse fonts en een duivelikoontje.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Vrijwilligers kregen via die site vervolgens persoonlijke vragen voorgeschoteld, waaronder behoorlijk impertinente zoals: ‘Bent u wel eens met een slok te veel op achter het stuur gekropen?’ en ‘Heeft u uw partner wel eens bedrogen?’

Bij de derde site gaven bezoekers bijna 2 maal zo vaak toe dat ze zich wel eens aan sociaal onwenselijk gedrag schuldig hadden gemaakt. Een derde van alle respondenten liet bovendien zijn e-mailadres achter op de site, en de helft van die e-mailadressen was eenvoudig te herleiden tot de eigenaar ervan.

Een duidelijke verklaring voor het fenomeen hebben de wetenschappers niet. Ze veronderstellen dat het onprofessionele karakter van de derde site de bezoekers het idee geeft dat er met hun gegevens niets wordt gedaan, en dat hun gegevens niet worden vastgelegd.

Overigens constateerden de wetenschappers wel dat het altijd onverstandig is om rechtstreeks te vragen naar sociaal onwenselijke gedragingen. Op de vraag ‘Bent u ooit met iemand uitgegaan om een ander jaloers te maken?’ krijg je doorgaans weinig respons. Het is beter om de bedoelingen te maskeren met een formulering die de respondent op het verkeerde been zet. Als je vraagt of men het ethisch verantwoord vindt om ooit met iemand uit te gaan om een ander jaloers te maken, is men sneller geneigd iets van het eigen gedrag vrij te geven.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in