Lokale politiek heeft genoeg van ICT-fouten Utrecht

In ieder geval vanaf de woensdagmiddag tot ver in de avond zijn delen van de gemeentelijke website en van de digitale loket-producten, niet bereikbaar geweest voor de Utrechters. Diverse betrokkenen melden ons dat storingen vrijwel wekelijks voorkomen, constateren de Partijen.
De twee partijen willen onder andere van de wethouder weten:
- Welke maatregelen zijn of worden genomen om een acceptabel niveau van betrouwbaarheid, bereikbaarheid, en stabiliteit te kunnen realiseren en garanderen?
- Hoeveel downtime-uren zijn er geregistreerd over de afgelopen 2 jaar, voor zowel internet, als interne/intranet systemen?
- Wat zijn de kosten/baten van een eigen gemeentelijk automatiseringsbedrijf? Wordt het automatiseringsbedrijf Utrecht meegenomen in de kerntakendiscussie?
- Er is in 2009 geïnvesteerd in nieuwe software. Heeft u hierbij gekeken naar open source software waartoe diverse malen door de gemeenteraad is opgeroepen. Zo nee, bent u van plan dat in de (nabije) toekomst alsnog te doen?
Zelf hebben ze al een kleine berekening gemaakt, en wel: De Utrechtse uitgaven voor personeelslasten bedragen ruwweg 1.000.000 euro per werkdag, dat is dus zo'n EUR 125.000 per uur. Als zoals begin deze week, de helft van de medewerkers werktijd zit te verklungelen omdat ze niet bij hun gegevens kunnen, loopt dat aardig in de papieren. Zo'n ochtendje kost dan al gauw een kwart miljoen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee