Overslaan en naar de inhoud gaan

Kroes prikkelt met flat fee data-suggestie

Kroes heeft geen macht om telecombedrijven een bedrijfsmodel op te leggen. Maar haar uitspraak is wel een signaal dat na ingrepen op de spraak- en sms-diensten, ook de datadiensten onder de loep worden genomen, zegt Gregor Hendrikse, adviseur mobiele telecommunicatie van Verdonk, Klooster & Associates. Hendrikse: "Ze heeft een ambitieus doel gesteld".
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Kroes verklaarde vorige week namelijk dat het de bedoeling is dat operators, vóór het verstrijken van haar termijn in 2015, een abonnement hanteren waarmee klanten in alle Europese landen tegen hetzelfde tarief onbeperkt kunnen gebruikmaken van mobiele datadiensten.

Excessief
De uitspraak is opmerkelijk nu veel telecomaanbieders juist afstappen van een flat fee abonnement zonder datalimiet. In Nederland stopt KPN bijvoorbeeld eind dit jaar met dergelijke abonnementen. T-Mobile en Vodafone zeggen nog te studeren op een goede aanpak van het excessief datagebruik door een kleine groep abonnees. "Dat is geen eerlijke situatie, maar een besluit erover hebben we nog niet genomen", zegt de Vodafone-woordvoerder.

Priscilla Tomasoa, woordvoerder van T-Mobile, noemt het voorstel van Kroes 'redelijk onrealistisch'. De kosten van telecomaanbieders in verschillende landen lopen sterk uiteen als gevolg van de licentieveilingen en vereisten en de marktpositie. "Die miljardenkosten moeten toch worden terugverdiend." Tomasoa zegt dat de nationale tarieven laag gehouden kunnen worden doordat meer op het gebruik van mobiele diensten in het buitenland wordt verdiend. "Verlaag je die buitenlandse tarieven, dan zullen de nationale tarieven stijgen."

Prijselasticiteit
T-Mobile constateert bovendien dat geen sprake is van prijselasticiteit op het buitenlands verkeer. Tomasoa: "De daling van de roamingtarieven voor spraak blijken niet te leiden tot een toename in het aantal belminuten."

Hendrikse vindt het desondanks een goed idee dat de Europese Commissie grenzen stelt. "De tarieven zijn nog onevenredig hoog ten opzichte van de nationale tarieven. De verplichting om de kosten beter inzichtelijk te maken en er een maximum aan te verbinden tenzij de gebruiker dat anders wil, zijn een goede eerste stap." Hij denkt dat bedrijven als Vodafone en T-Mobile makkelijker een EU-breed tarief kunnen instellen omdat zij in veel van de markten aanwezig zijn en de kosten dus intern kunnen verrekenen. "KPN zou dat in onderhandelingen met buitenlandse aanbieders moeten regelen."

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in