Dronken door 3D

Signalen van ogen en evenwichtsorgaan bepalen samen hoe mensen denken te bewegen. Daardoor kan alleen al van het kijken naar bewegende beelden misselijk maken, bijvoorbeeld bij computerspellen: cybersickness. Bij 3D-films en -spellen verstoort de tegenstrijdige combinatie van bewegingen (men ziet ze, maar je voelt ze niet) niet alleen bewegingswaarneming in het algemeen, maar ook de ontwikkeling daarvan bij kinderen. Bos wijst er op dat meerdere keren is aangetoond dat mensen na het kijken naar bewegende beelden instabieler staan dan daarvoor.
Over een lijntje lopen
Het lijkt er volgens Bos zelfs op dat deze instabiliteit al snel groter is dan de instabiliteit na alcoholinname waarbij de wettelijke limiet voor de bloed-alcoholconcentratie van 0,05 procent is overschreden. "Als je daarbij bedenkt dat de Amerikaanse politie de kwaliteit van het lopen over een lijntje gebruikt als criterium om nog veilig een auto te kunnen besturen, dan is het niet zozeer de vraag of, maar meer wanneer het eerste ongeluk door de na-effecten van computergamen of (3D) bioscoopbezoek zich voor zal doen, als dat niet al gebeurd is."
Bij (rij-)simulatortrainingen valt tot wel 50 procent van de gebruikers uit door misselijkheid en raken piloten soms zo gedesoriënteerd dat ze onbedoeld hun vliegtuig laten neerstorten. Duizeligheid en bewegingsziekte (lucht-, zee-, wagen-, simulator- en ruimteziekte) kunnen effect hebben op het uitvoeren van taken. Zo is op zee het indirecte effect van misselijkheid op de taakprestatie van bemanningen - waardoor men fouten maakt of de taak niet afkrijgt - vaak groter dan het directe effect van de bewegingen op zich.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee