Digitale tv-aansluitingen nu in de meerderheid
In het vierde kwartaal van 2008 nam het totale aantal aansluitingen met 0,9 procent toe tot 7,88 miljoen. Steeds meer huishoudens kiezen voor een digitale verbinding. Hun aantal groeide sinds het derde kwartaal met 5,2 procent tot 4,01 miljoen, waaronder het totale marktaandeel van digitale tv tot 50,9 procent toenam. Van hen kijkt 34,8 procentpunt via kabelnetwerken en de rest via de satelliet of digitale etheruitzendingen (DVB-T).

Shutterstock
Shutterstock
Ziggo is met 1,15 miljoen klanten de grootste aanbieder. De groei van Canaal Digitaal naar 825.000 klanten bleef onder het gemiddelde, waardoor dit satellietbedrijf marktaandeel moest inleveren. KPN daarentegen groeide flink. Van KPN’s 775.000 digitale abonnees maken 40.000 gebruik van internet (IPTV). UPC sloot het jaar af met 649.000 digitale aansluitingen. Hekkensluiter van de top-vijf is Tele2 met circa 190.000 digitale tv-abonnees.
Digitale tv-aansluitingen in Nederland, 2008 versus 2007
Aanbieder | 2008 Q4, aantal | 2008 Q4, marktaandeel | 2007 Q4, aantal | 2007 Q4, marktaandeel |
Ziggo | 1.150.000 | 28,6 | 834.000 | 25,8 |
Canaal Digitaal | 825.000 | 20,6 | 750.000 | 23,2 |
KPN | 775.000 | 19,3 | 497.000 | 15,4 |
UPC | 649.000 | 16,2 | 550.300 | 17,0 |
Tele2 | 190.000 | 4,7 | 157.000 | 4,9 |
Overigen | 425.000 | 10,6 | 444.100 | 13,7 |
Totaal | 4.014.000 | 100 | 3.232.400 | 100 |
Bron: Telecompaper, maart 2009
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee