Deel betaalautomaten niet klaar voor chippas

"Alle betaalautomaten moeten voor het eind van dit jaar klaar zijn voor het nieuwe pinnen", zei een woordvoerder van Currence. "Sommige apparaten moeten nieuwe software krijgen, maar anderen moeten geheel worden vervangen."
Volgens Currence zijn het vooral onbemande benzinestations en parkeergarages die de betaalautomaten nog moeten vervangen. "Verder zijn er ondernemers die nog geen nieuw contract met hun bank hebben afgesloten. Zij hebben daar tot het eind van dit jaar de tijd voor", zei de woordvoerder.
Er zijn ook bedrijven die zich nog niet bewust zijn van het 'nieuwe pinnen'. "Zij hebben gewoon nog niets vernomen van de verandering."
Detailhandel Nederland meldde dat nog enkele technische problemen aan het licht zijn gekomen tijdens testen die zijn uitgevoerd in winkelcentra. "Zo konden ondernemers bijvoorbeeld niet traceren in welk filiaal welke betalingen zijn gedaan. Maar we hebben de garanties gekregen dat het systeem werkt", zei een woordvoerder.
Volgens de branchevereniging zijn er inderdaad ondernemers die hun zaken nog niet op orde hebben. ,,Het gaat vooral om kleine ondernemers. Zij moeten bijvoorbeeld hun bankcontract nog omzetten en hun apparatuur deels of helemaal vervangen.''
Ook bij consumenten is het nieuwe pinnen nog niet helemaal doorgedrongen, weet Currence. "De handeling is anders. Het komt wel eens voor dat mensen hun pasje daardoor in het apparaat laten zitten. Betaalautomaten geven daarom drie piepjes om de consument daar attent op te maken", aldus de woordvoerder.
Overigens zijn bijna alle 25 miljoen bankpassen nagenoeg 'chipklaar'. "Het kan zijn dat er hier en daar iemand is wiens bankpas niet geschikt is voor het nieuwe pinnen. Maar we kunnen stellen dat nagenoeg 100 procent van de pasjes chipklaar is."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee