Consumentenbond verliest kort geding sms-diensten

Het betalingssysteem van Vodafone en T-Mobile zou volgens de Consumentenbond ervoor zorgen dat klanten nauwelijks hun geld kunnen terugkrijgen. De telecombedrijven verdedigden zich door erop te wijzen dat het systeem, dat namens de aanbieders van de sms-diensten geld int, al 14 jaar wordt gebruikt. Een verbod zou ertoe leiden dat consumenten óók verstoken blijven van populaire sms-diensten, zoals filemelders en weerberichten.
De voorzieningenrechter oordeelt nu dat een verbod te grote gevolgen heeft. Ook heeft de bond niet aangetoond dat er op grote schaal misbruik wordt gemaakt van het betalingssysteem. Het kort geding richtte zich vooral op misbruik door één aanbieder van een sms-dienst.
De rechter eist dat de Consumentenbond binnen 24 uur na betekening van het vonnis een persbericht van vorige maand rectificeert waarin het kort geding werd aangekondigd. De bond moet in de rectificatie laten weten dat niet is aangetoond dat Vodafone en T-Mobile "enige blaam'' treft.
Vodafone en T-Mobile lieten weten blij te zijn met de uitspraak. "Wij willen echter ook de overlast van sms-diensten voor klanten terugbrengen'', aldus een woordvoerder van Vodafone. De Consumentenbond beraadt zich nog op een reactie.
Over sms-diensten is al geruime tijd veel te doen. Staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken heeft vorige maand maatregelen voorgesteld om misleiding van consumenten terug te dringen. Maandelijks komen er vier- tot vijfhonderd klachten binnen over sms-diensten, aldus Heemskerk.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee