Banken gebruiken sociale media intensief

Banken kunnen niet meer om social media heen. Facebook, Hyves, Twitter en LinkedIn worden een steeds belangrijker communicatiekanaal. "De dialoog met de klant vindt niet alleen meer plaats via de telefoon of aan de balie", aldus een woordvoerder van ING. De bank is met ruim 8,9 miljoen rekeninghouders een van de grootste financiële instellingen van Nederland. "Onze klanten zijn bijvoorbeeld veel actief op Twitter, dan kan je niet meer achterblijven."
ING, ABN Amro en Rabobank hebben een speciaal team dat zich onder meer bezighoudt met het beantwoorden van vragen van klanten op Twitter.
ABN Amro begon in september met een Twitter-account. "Klanten reageren daar positief op", zei een woordvoerder. "Ze waarderen het dat ABN snel reageert op tweets, omdat ze dat niet hadden verwacht." De staatsbank is nog niet actief op Hyves en Facebook.
Rabobank biedt geen producten aan via Hyves, Facebook en Twitter, benadrukte een woordvoerder. ,,Als klanten vragen om een bepaald product, geven we antwoord. We verwijzen ze dan bijvoorbeeld naar onze website. Maar van directe verkoop is geen sprake.''
De coöperatieve bank gebruikt Hyves en Facebook wel als platform voor informatie over paardensport, hockey en wielrennen. Rabobank is namelijk hoofdsponsor van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS), de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond en de Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie (KNWU).
ING en Rabobank sluiten niet uit dat zij in de toekomst producten gaan leveren in combinatie met social media.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee