Amerikanen wars van online tracking

Dit blijkt uit onderzoek van de University van Pennsylvania en de Universiteit van Berkeley. Gegevens over de acceptatie en de werking van deze nieuwe vorm van gerichte marketing komen tot nog toe voornamelijk van de industrie zelf. Daaruit blijkt vaak dat websurfers liever gerichte advertenties zien dan generieke uitingen. Volgens de onderzoekers blijkt uit dit eerste onafhankelijk uitgevoerde onderzoek het tegendeel.
Van de ondervraagden zegt 66 procent helemaal geen behooefte heeft aan gerichte advertenties. Wanneer deze advertenties gebaseerd zijn op het surfgedrag binnen de site waar de advertentie wordt getoond, zegt zelfs 73 procent daar niet van gediend te zijn. 84 procent zegt de gerichte advertentie 'niet ok' te vinden wanneer deze het gevolg zijn van het registeren van het surfgedrag op andere sites.
Wanneer er gericht kortingen worden gegeven, neemt de weerstand af. Zo zegt 51 procent van de respondenten dan geen bezwaar te hebben. Bijna 60 procent zegt blij te zijn met een nieuwsaanbod dat is afgestemd op de persoonlijke interessen.
69 procent van de ondervraagden vond dat zij het recht hadden inzage te hebben in de gegevens die een website over hen had verzameld. De onderzoekers vonden geen significante verschillen tussen de leeftijdscategorieën.
De New York Times rapporteerde over dit onderzoeksverslag. Joseph Turow van de Universiteit van Pennsylvania, een van de auteurs van dit rapport, deed eerder onderzoek waaruit blijkt dat Amerikanen zich grote zorgen maken over hun online-privacy.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee