T-Mobile in Nederland gegroeid, mede dankzij iPhone

Per klant daalde de omzet van 32 tot 25 euro. "Dit komt door voortdurende regulering vanuit Nederland en Europa'', aldus Hamel. Zo moesten telecombedrijven het tarief omlaagbrengen dat ze elkaar onderling mogen rekenen als hun klanten elkaar bellen. Het bedrijf profiteerde wel van het grote succes van de iPhone 3G, de smartphone van Apple die afgelopen zomer op de Nederlandse markt kwam. T-Mobile mag het product exclusief verkopen. Eind 2008 waren er 100.000 iPhones over de toonbank gegaan. "Het was een enorm succes, dat we nooit eerder hadden meegemaakt'', zei Hamel. Sinds 30 januari verkoopt T-Mobile ook de G1, de zogenoemde Google-telefoon. Ook deze smartphone is volgens Hamel een succes. ,,Maar wel van een andere schaal. De iPhone-hype was waarschijnlijk een eenmalig verhaal.'' Dankzij de iPhone is het mobiele internetverkeer van klanten bij T-Mobile sterk gegroeid. "iPhone-gebruikers hebben een dertig tot veertig keer hoger internetgebruik dan gewone klanten'', aldus Hamel. Mede hierdoor nam het aandeel van dataverkeer in de omzet per klant het afgelopen jaar toe van 20 tot 23 procent. Aan het einde van het jaar moet de integratie tussen Orange en T-Mobile zijn afgerond. Dan moeten alle Orange-klanten zijn overgestapt naar T-Mobile. Er zijn in totaal 42 winkels gesloten als gevolg van de integratie en het aantal medewerkers is teruggebracht van 2667 tot 2329.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee