KPN Mobiel verliest aandeel in nieuwjaarsverkeer

KPN zelf stelt in een persbericht dat de afname te danken is aan een actie met gratis sms-jes. Particuliere klanten konden op oudejaarsdag tussen 10.00 en 22.00 uur en op nieuwjaarsdag tussen 11.00 en 23.00 uur gratis sms-en naar Nederlandse mobiele nummers.
Maar KPN geeft geen cijfers om die stelling te onderbouwen. En de cijfers die Vodafone heeft gerapporteerd, wijzen ook in een andere richting. Vodafone verwerkte 28 miljoen sms-jes tussen 22.00 uur op oudjaarsdag en 4.00 uur op nieuwjaarsdag. Dat was 11 procent meer dan vorig jaar. Het aantal gesprekken kwam op 6,4 miljoen, iets meer dan vorig jaar.
Grotere rol voor sociale media
Vodafone constateert daarnaast een verschuiving richting sociale media voor het uitwisselen van gelukwensen. Op 31 december werden sociale media de hele dag intensiever gebruikt dan gewoonlijk op vrijdag. Het gebruik lag zo’n 15 procent hoger. Na twaalven nam het gebruik nog verder toe. Om 2 uur ’s nachts was er in het gebruik van Hyves een stijging van 120 procent te zien, en bij Facebook en LinkedIn van 50 procent. Het gebruik van Twitter begon rond 19.00 uur te stijgen. Het getwitter bereikte een piek om 1.30 uur met ruim 55 procent extra toename.
De social media sites worden op 1 januari in de ochtend nog steeds vaker bezocht dan normaal, constateert Vodafone. Het lijkt er volgens het belbedrijf op dat de nieuwjaarswensen gedurende de eerste dag van het jaar ook veel via social media worden overgebracht.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee