IT-bedrijven snijden niet in lobby-budget

De bevindingen zijn opmerkelijk, aangezien de meeste IT-bedrijven, gedreven door de economische crisis, het mes rigoreus hebben gezet in andere kostenposten. Maar het lobbygeld, bedoeld om parlementsleden en hogere ambtenaren te beïnvloeden, is voor de bedrijven maar een fractie van het voordeel dat ze behalen als er voor hen gunstig beleid wordt gevoerd. De verwachting is dat de lobby-uitgaven de komende tijd verder zullen stijgen, omdat er nieuwe wetgeving op het gebied van cybersecurity, privacy, online adverteren en immigratie op stapel staat.
“Lobby-budgetten worden normaal gesproken verhoogd, zodra er nieuwe wetgeving op de loer ligt”, aldus Chris Hoffnagle, directeur van het Berkeley Center for Law & Technology van de Universiteit van California in Berkeley. Bovendien hopen de bedrijven zo de banden aan te halen met overheidsinstanties, aangezien zij als een van de weinige organisaties in deze economisch moeilijke tijden nog wel flinke budgetten hebben voor IT-uitgaven.
De grootste lobbyist in de eerste zes maanden van dit jaar is Microsoft, met een budget van 3,54 miljoen dollar, op de voet gevolgd door IBM (3,49 miljoen dollar), Oracle (2,72 miljoen), HP (1,85 miljoen, inclusief EDS), Google (1,83 miljoen), Intel (1,76 miljoen) en Dell (1,45 miljoen). Ook SAP, Intuit en Texas Instruments zaten met hun budget voor het eerste halfjaar van 2009 nog boven de 1 miljoen dollar.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee