Google koopt bijzondere websitebeveiliger

CAPTCHA staat voor Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart. Het idee om een reeks willekeurige letters verwrongen op een achtergrond met random patronen te gebruiken om een computer te misleiden, kwam onder meer van Luis von Ahn, oprichter van reCAPTCHA.
Von Ahn heeft samen met mede-uitvinders Manuel Blum, Nicholas Hopper van de Carnegie Mellon Universiteit en John Langford, destijds werkzaam bij IBM, jarenlang tevergeefs geprobeerd CAPTCHA als beeldmerk te registreren.
reCAPTCHA heeft de technologie ingezet in een project om lastig te digitaliseren drukwerk in te lezen. De CAPTCHA's van reCAPTCHA leveren steeds een woord uit een boek dat slecht te scannen is met Optical Character Recognition. Per keer spendeert de gemiddelde websurfer gemiddeld 10 seconden aan het oplossen van het puzzeltje. Door de grote hoeveelheid CAPTCHA's die in gebruik zijn - meer dan 200 miljoen - kan echter snel een digitalisering klaar zijn en met hoge accuratesse.
Door elke keer een voor OCR onleesbaar woord te koppelen aan een bekend woord kan toch met zekerheid gesteld worden dat de CAPTCHA goed is ingevuld. reCAPTCHA heeft op dit moment oude edities van de New York Times onder handen.
Financiële details over de overname door Google zijn niet bekend gemaakt.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee