Facebook raakt Hyves nauwelijks

Hyves, dat enkele maanden geleden werd ingelijfd bij de Telegraaf Media Groep (TMG), telt 8 miljoen leden. Een andere opsteker voor de nieuwe TMG-telg is dat ‘Hyves’ volgens Google's Zeitgeist afgelopen jaar de hier te lande meeerst gebezigde zoekterm was.
Hyvers loggen vaker in, Facebookers blijven langer op de site
Mensen die op Hyves actief zijn, zijn volgens het TNS Nipo zeer loyaal. Ze keren het vaakst terug op de website. Facebookbezoekers daarentegen blijven langer op de site hangen en bekijken meer pagina's. Dat zou volgens de onderzoekers te maken kunnen hebben met spelletjes die Facebook aanbiedt, zoals het populaire Farmville. Facebook is marktleider in 115 landen ter wereld. In de VS kan geen enkel ander social network ook maar in de schaduw staan van Facebook, dat een marktaandeel heeft van meer dan 60 procent. De nummer twee, MySpace, moet het stellen met krap vijf procent.
Twitter vooral populair op mobiele apparaten
Tot dusverre onderzoekt TNS Nipo met zijn Clicks-service uitsluitend het internetgebruik via vaste verbindingen. Zou het ook het mobiele verkeer meten, dan zou waarschijnlijk een hoger aantal kortstondiger bezoeken worden geteld. Het aantal unieke bezoekers zou waarschijnlijk ongeveer gelijkblijven; mobiele gebruikers hebben naast hun smartphone vrijwel altijd ook nog een vaste verbinding.
De focus op vaste verbindingen verklaart waarschijnlijk ook voor een deel dat de groeiscore voor Twitter niet hoger uitvalt dan 18 procent in 6 maanden. Veel twitteraars zenden hun tweets via hun mobiele telefoon.
MySpace doet het van alle sociale netwerken het slechtst. Het netwerk leverde 18 procent unieke bezoekers in. In de Verenigde Staten heeft MySpace een marktaandeel van 5 procent tegen de meer dan 60 procent van Facebook.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee