Overslaan en naar de inhoud gaan

Veel adverteerders negeren 'do not track'-optie

Een op de acht adverteerders op internet trekt zich niets aan van de wens van de internetgebruiker dat zijn surfgedrag niet gebruikt wordt voor gerichte advertenties, meldt Ars Technica. Dat is slecht nieuws voor vertegenwoordigers van de internetadverteerders. Die lobbiën op grote schaal bij overheden om met zelfregulatie te ontkomen aan wettelijke regels die het gebruik van persoonlijke gegevens voor reclamedoeleinden, aan banden leggen.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Onder meer de Amerikaanse regering heeft de advertentie-industrie de mogelijkheid gegeven zelf met een systeem te komen waarmee internetters hun privacy kunnen beschermen. In oktober vorig jaar kwamen verschillende brancheorganisaties overeen een opt out-button voor websites te introduceren. Door op de button te klikken geven sitebezoekers aan geen prijs te stellen op het analyseren van hun surfgedrag voor reclamedoeleinden.

De nieuwste browsers hebben ook een optie waarmee internetters kunnen aangeven niet gevolgd te willen worden. Deze systemen zijn echter wel afhankelijk van de medewerking en zelfbeheersing van de adverteerders.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in