Veel adverteerders negeren 'do not track'-optie
Een op de acht adverteerders op internet trekt zich niets aan van de wens van de internetgebruiker dat zijn surfgedrag niet gebruikt wordt voor gerichte advertenties, meldt Ars Technica. Dat is slecht nieuws voor vertegenwoordigers van de internetadverteerders. Die lobbiën op grote schaal bij overheden om met zelfregulatie te ontkomen aan wettelijke regels die het gebruik van persoonlijke gegevens voor reclamedoeleinden, aan banden leggen.

Shutterstock
Shutterstock
Onder meer de Amerikaanse regering heeft de advertentie-industrie de mogelijkheid gegeven zelf met een systeem te komen waarmee internetters hun privacy kunnen beschermen. In oktober vorig jaar kwamen verschillende brancheorganisaties overeen een opt out-button voor websites te introduceren. Door op de button te klikken geven sitebezoekers aan geen prijs te stellen op het analyseren van hun surfgedrag voor reclamedoeleinden.
De nieuwste browsers hebben ook een optie waarmee internetters kunnen aangeven niet gevolgd te willen worden. Deze systemen zijn echter wel afhankelijk van de medewerking en zelfbeheersing van de adverteerders.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee