Overslaan en naar de inhoud gaan

Smartphones lopen leeg op sommige mobiele netten

Dat concludeert een team onderzoekers van de universiteit van Michigan en Microsoft Research uit analyses van 107 aanbieders van mobiele telefonie wereldwijd, en twee diepergaande case studies van Amerikaanse telefoonbedrijven. Daarbij werd gebruik gemaakt van een speciaal daarvoor gebouwde app. Die NetPiculet-app werd door een kleine 400 vrijwilligers gedownload op hun smartphone.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

TCP-verbindingen te snel verbroken
Eén van de bevindingen van de onderzoekers is dat de uitbaters van netwerken nogal eens een te strikte instelling hebben voor het verbreken van openstaande transmission control protocol (TCP)-verbindingen. Bij elf telefoonbedrijven lag dat moment op 10 minuten. Dat leidt bij smartphones waarop bijvoorbeeld pushbased e-mail draait tot een extra energieverbruik dat kan oplopen tot 10 procent per dag.

Bij het opslaan van TCP-pakketten die in een verkeerde volgorde binnenkomen blijken sommige telefoonbedrijven instelingen te hanteren die de downloadsnelheid drukken en tot energieverspilling op de smartphone leiden. In één van de nader onderzochte Amerikaanse tefoniebedrijven lijkt deep packet inspection ook een rol te spelen bij de slechtere prestaties van het TCP-protocol.

Onveilige praktijken
De onderzoekers constateerden ook onveilige praktijken. Spoofing, het vervalsen van het adres van de afzender, bleek mogelijk op vier van de zestig netwerken waarop dit getest kon worden. Wellicht geen groot aantal, maar het ging bij alle vier om grote Amerikaanse en Europese telefoniebedrijven, met veel klanten en dus veel potentiële slachtoffers, stellen de onderzoekers.

Ook blijkt de TCP-verbinding aan de kant van de netwerkuitbater niet altijd meteen verbroken te worden als de smartphone-eigenaar ‘ophangt’. Daar zou een kwaadwillende gebruik van kunnen maken.

Te weinig overleg tussen telco’s en app-ontwikkelaars
Overigens hebben de telefoniebedrijven soms legitieme redenen voor hun keuzes. Zo dwingt een langere wachttijd voor het verbreken van niet-gebruikte TCP-verbindingen de netwerkbeheerder tot extra investeringen in de firewall en bijbehorend geheugen. De onderzoekers pleiten daarom voor betere communicatie tussen uitbaters van mobiele netwerken en ontwikkelaars van apps.

De laatsten zijn vaak niet op de hoogte van de instellingen die telefoniebedrijven in hun netwerk kiezen, terwijl de eerste zich vaak onvoldoende rekenschap geven van de richting waarin het apparaatgebruik van hun smartphoneklanten zich beweegt. Dat gebrek aan communicatie kan leiden tot tegenvallende prestaties van apps, onnodig uitputten van de accu’s en zelfs beveiligingsproblemen, stellen de onderzoekers.

Publicatie van de namen van telefoniebedrijven met meer en minder klantvriendelijke instellingen zou ook kunnen helpen. Maar daar hebben de onderzoekers van afgezien. Hun rapport is gepubliceerd op de website van de universiteit van Michigan [PDF].

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in