Online winkelen wint voorlopig nog terrein

Tevreden over levertijden ondanks fouten
Een meerderheid (70 procent) van de consumenten is zeer tevreden over de levertijden bij online aankopen. Dit ondanks het gegeven dat er nog regelmatig fouten worden gemaakt in de aflevering en de informatievoorziening daaromheen. Thuisbezorging is voor 90 procent van de ondervraagde consumenten nog steeds de preferente vorm van levering.
'Logistieke samenwerking gewenst'
Voorzitter Peter van der Meij van Stichting Nederland is Logistiek ziet daar echter wel een probleem bij verdere groei: "De ontvanger is lang niet altijd aanwezig, dus moet er een oplossing zijn om die producten ergens in de buurt kwijt te kunnen. Als we de verkeersdrukte willen tegengaan, moeten verschillende leveranciers meer gaan samenwerken. Zodat de consument die bij drie verschillende partijen wat bestelt, maar één busje voor de deur heeft staan op één aflevermoment.” Retourlogistiek wordt door bijna de helft van de consumenten (48 procent) als belangrijkste probleem aangemerkt.
Meest genoemde voordelen van internetwinkelen zijn:
- Bestelgemak;
- Mogelijkheid om 24 uur per dag te bestellen;
- Thuisbezorging of ophaalmogelijkheid op handige locatie.
Meest genoemde klachten over internetwinkelen:
- Onmogelijkheid om het product te proberen of in het echt te zien;
- Lastiger retourneren;
- Wachten op bezorging.
Drie meest genoemde uitdagingen voor bedrijven:
- Minder klantcontact (51 procent);
- Moeite om internetbestellingen te koppelen aan ERP-systemen (20 procent).
- Problemen met de website (circa 15 procent).
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee