Overslaan en naar de inhoud gaan

Laadtijd browsers fors versneld

Langzaam ladende webpagina’s zijn slecht voor de ‘business’. Betrokkenen als Yahoo, Google en Amazon waarschuwen al geruime tijd voor de negatieve gevolgen van langzame websites. Het kost bezoekers, en daardoor omzet – hetzij doordat men ‘clicks’, en dus advertentie-inkomsten misloopt, hetzij omdat klanten weglopen voordat ze hun aankoop hebben afgerond. Tienden van seconden vertraging kunnen al een merkbaar verschil in omzet veroorzaken, is de ervaring.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Het bestrijden van die traagheid vraagt maatregelen op een breed front. Bijvoorbeeld Yahoo heeft veel van de acties die websiteprogrammeurs kunnen nemen, verzameld op een webpagina. Behalve door er bij het programmeren rekening mee te houden, kan men ook gebruik maken van infrastructurele oplossingen, zoals een content delivery network om kopieën van de database dichter bij potentiële bezoekers te plaatsen en application delivery controllers voor het ontlasten van de webservers.

Het Canadese Strangeloop voegt daar nu een oplossing aan toe die volgens het bedrijf de laadsnelheid nog aanmerkelijk kan opvoeren. Een doorsnee site die met inzet van content delivery network en application delivery controllers pagina’s in 6,2 seconde serveert, doet dat na toevoeging van Strangeloops oplossing in 2,8 seconde. De winst van Strangeloops Site Optimizer is zelfs nog een fractie groter dan die van CDN en ADC: met die twee tools wordt in Strangeloops metingen een winst behaald van 3,3 seconde.

De Site Optimizer behaald die winst door een optimalisatieslag op zes fronten. De meest opmerkelijke maatregel is wellicht, dat Site Optimizer – offline - een analyse maakt van de verschillen tussen browsers en de invloed daarvan op de laadsnelheid. Die bevindingen worden omgezet in templates; die optimaliseren de volgorde waarin de site onderdelen aan de verschillende browsers opdient.

Daarnaast maakt Site Optimizer een analyse van de gedragspatronen van de bezoekers van een site. Op grond daarvan kan het tool met redelijk succes voorspellen, welke volgende pagina een bezoeker zal openen. Elementen van die pagina worden al naar de bezoeker geüpload terwijl hij de eerstopgevraagde pagina nog leest.

Site Optimizer weet ook het verkeer tussen server en client te verbeteren, waardoor een browser al paginaelementen kan ophalen als de webserver nog bezig is de HTML af te ronden. Het aantal http requests dat het openen van een pagina uitlokt – gemiddeld 75 zonder Site Optimizer – wordt geminimaliseerd door meerdere verzoeken te combineren – van 63 tot 9 in een voorbeeldtest. Niet onbelangrijk is ook dat Site Optimizer de omvang van een pagina kan reduceren. Ook hier haalde Strangeloop in zijn voorbeeldtest een hoge score van maar liefst 40 procent.

Onafhankelijke tests van Site Optimizer zijn nog niet beschikbaar, maar Strangeloop heeft wel twee referenties op zijn site gepubliceerd. Een van de KiWi Collection, een Visa-onderdeel dat verblijven in luxehotels aan de man brengt. Die wist de laadtijd van zijn webpagina’s te halveren. AutoAnything, een webwinkel in auto-accessoires, bereikte hetzelfde. Dat bedrijf maakt ook melding van een voor Site Optimizer voordelig verschil van 8,5 procent in het aantal bezoekers dat tot koop overging en een verschil in vulling van het e-winkelwagentje van 6 procent. Die verschillen werden geconstateerd in een test waarbij de helft van de bezoekers met, en de helft zonder Site Optimizer bediend werd.

Strangeloop levert zijn oplossing zowel in apparaatvorm als in de vorm van een toepassing voor een op basis van VMware gevirtualiseerde omgeving.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in