Overslaan en naar de inhoud gaan

Kamer stemt voor strengere eisen aan cookies

Met cookies, kleine tekstbestandjes, worden gegevens over het surfgedrag en persoonlijke voorkeuren van internetgebruikers geregistreerd. Ook kunnen bedrijven onder meer bijhouden welke producten internetters in een winkelwagentje doen. De bedoeling is om gericht te kunnen adverteren op deze consumenten.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Vanuit de internetbranche is hevig geprotesteerd tegen de strengere eisen. Nederland zou doorslaan met de privacyregels en internetters zouden heel vaak moeten klikken om toestemming te geven voor cookies. Ook zouden de maatregelen de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven in Europa schaden.

Maar hiervoor vrezen de bedenkers van het voorstel (PvdA en PVV) en partijen die hieraan steun hebben gegeven niet. Volgens hen gaat het om 'spookverhalen'. Consumenten zouden per jaar slechts enkele handelingen hoeven te verrichten om ongewenste cookies te weren.

Stemming over Telecomwet was door vergissing uitgesteld
Eigenlijk zou de strengere cookie-wetgeving al op dinsdag bekrachtigd worden, toen de Kamer ook al stemde over delen uit de Telecomwet. Toen de PvdA echter op het onderdeel 'vrij internet' onbedoeld een voorstel steunde van de SGP en het CDA door een foutieve stem, werd de stemming stilgelegd. De stemming over de Telecomwet in z'n geheel werd daarop naar woensdag verplaatst.

Het voorstel van SGP en CDA komt erop neer dat internetproviders in sommige gevallen op internet bepaalde diensten met uitingen van porno, geweld en drugs mogen blokkeren. Volgens de PvdA en andere partijen kan deze bepaling echter een ongewenste maas in de wet vormen als het aankomt op de macht van providers over wat ze wel en niet op internet kunnen doen. De PvdA denkt inmiddels een manier te hebben gevonden om de fout ongedaan te maken, maar het zal later blijken of dat ook echt zo is.

Brancheclub adverteerders vreest voor uitwijken bedrijven
De brancheorganisatie voor de digitale advertentiemarkt IAB wijst erop dat de regels in Nederland nu afwijken van die in de omringende landen. De IAB verwacht dat een aantal innovatieve advertentiebedrijven nu over de grens zal gaan kijken. "Dat is doodzonde", aldus voorzitter Joris van Heukelom. Voor de internetter zal het gebruikersgemak door de strengere regels afnemen. "We gaan als industrie werken aan een oplossing hiervoor''.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in