Gedeukt imago ICT-bedrijven onder managers

Het zakenblad vroeg aan de managers waar ze het liefst zouden willen werken en met wie ze graag zaken doen. In 2005 hadden ICT-bedrijven als Logica, Dell en Ordina nog een top 100-notering in de rangorde van aantrekkingskracht. Nu staat alleen Capgemini nog in de top 100 op plaats 48.
Op de ranglijst van Incompany stijgen vooral detailhandelsbedrijven ten koste van ICT-bedrijven. Onder andere Kruidvat, Blokker en Schuitema blijken plotseling populair bij zakenmensen. Gerhardus denkt dat mensen nu meer vertrouwen hebben in bedrijven die tastbare producten hebben. "Een ondernemer snapt wat Blokker doet.''
Rabobank blijft de nummer 1 onder managers. De rest van de bankensector heeft aan populariteit verloren. Traditiegetrouw waren banken altijd populair om bij te werken of om zaken mee te doen. ING daalt een plekje naar plaats 4. ABN Amro is van plek 5 naar 7 gezakt.
Gerhardus noemt het geen toeval dat een niet-beursgenoteerd bedrijf bovenaan staat. "Zij hebben met hun organisatievorm van nature oog voor alle stakeholders (belanghebbenden) en passen dus in het Rijnlandse (consensus)model, dat we als samenleving duidelijk weer omarmen.''
Andere populaire bedrijven zijn Shell en Philips op respectievelijk plek twee en drie. Op termijn kan een lagere aantrekkingskracht slecht zijn voor een bedrijf volgens Gerhardus. Een lage positie betekent dat ze later minder snel aan goede werknemers kunnen komen en minder tot zaken komen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee