Overslaan en naar de inhoud gaan

Desktop-pc is nog lang niet dood

De komende 5 jaar kopen consumenten in de Verenigde Staten bijna een half miljard nieuwe pc’s, verwacht Forrester.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Bureau-pc’s vormden in 2008 nog 45 procent van de totale pc-markt, maar het marktaandeel van dit type computers holt achteruit. Dit jaar bedraagt het nog 32 procent in de nieuw verkopen, maar het totale machinepark bestaat nog steeds voor bijna driekwart uit desktops. Ze staan vooral nog in veel werk- en woonkamers. Forrester noemt de claim dat de desktop dood is dan ook “zwaar overdreven”. Wel gaat het aandeel van bureau-pc’s in de nieuwverkoop verder om laag naar slechts 18 procent in 2015.

Laptops vormen ook in 2015 nog de grootste pc-categorie, met een aandeel van 42 procent in de nieuwverkopen. Dat is nauwelijks minder dan de 44 procent in 2010. Tablets zijn makkelijker mee te nemen, zowel binnenshuis als buitenhuis, maar kunnen laptops niet compleet vervangen. Forrester verwacht dat er meer stijlvolle, ultraplatte laptops op de markt komen en dat hun rekenkracht die van tablets en netbooks blijft overtreffen.

Vanaf 2012 overtreft de verkoop van tablets die van netbooks en in 2014 gebruiken meer Amerikanen een tablet dan een netbook. De dit jaar geïntroduceerde iPad van Apple gaf de stoot tot deze ontwikkeling. Forrester verwacht dit jaar een bescheiden verkoopaantal van 3,5 miljoen stuks in de VS, maar tot 2015 ligt een gemiddelde groei van 42 procent in het verschiet. In 2015 vormen tablets 23 procent van de totale pc-verkopen in de VS en netbooks nog ‘maar’ 17 procent.

Het verwachte succes van tablets is des te opmerkelijker omdat de consument volgens Forrester niet om dit type computer heeft gevraagd. “In feite laten onze gegevens zien dat de belangrijkste eigenschappen die consumenten van een pc verlangen totaal niet aansluiten bij de eigenschappen van de iPad.” Maar Apple slaagt erin consumenten bij te brengen dat ze dit nieuwe type apparaat wel degelijk willen, aldus Forrester. "Innovatie aan de aanbodkant stuurt de vraag van de consument, niet andersom."

Zo zal het waarschijnlijk ook weer gaan met de volgende verschijningsvorm, denkt Forrester-analiste Sarah Rotman Epps. Drie jaar nadat Asus in 2007 de basis legde voor de netbook-hausse met de Eee PC, kwam Apple met de iPad op de proppen. Als dat patroon standhoudt, steekt rond 2013 alweer een nieuw soort computer de kop op.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in